Våren 2022 inträffade två spektakulära bränder i batterielektriska stadsbussar i Paris. Lokaltrafiken i Paris, RATP, tog som en följd av bränderna samtliga 148 elbussar av samma modell från busstillverkaren Bluebus ur trafik. Bussar som levererades efter bränderna sattes inte heller i trafik, vilket innebar att 232 elbussar i den franska huvudstaden var ur trafik under två år, fram till april i år. Nu har den franska haverikommissionen presenterat sin utredning av bränderna.
Inga personer kom till skada vid bränderna som inträffade när bussarna var i trafik i den franska huvudstaden.
Haverikommissionen, Bureau d’Enquêtes sur les Accidents de Transport Terrestre (BEA-TT), bedömer att den sannolika orsaken till bränderna, där båda bussarna blev totalförstörda, är en kortslutning i bussarnas battericeller.
Kortslutningen orsakade så kallad termisk rusning. Det innebär att temperaturen i battericellen ökar okontrollerat och mycket snabbt när den elektriska energin omvandlas till värme vilket i sin tur kan orsaka en brand med ett häftigt brandförlopp.
Enligt BEA-TT orsakades kortslutningen av ett fel vid tillverkningen av batterierna. Vid tillverkningen av batterierna hade isoloring mellan battericellerna monterats felaktigt. Därmed blev isoleringen otillräcklig och kunde orsaka en kortslutning. Vid bränderna förstördes samtliga batterier fullständigt och batterierna på bussarnas tak störtade ner på och genom bussgolvet.
BEA-TT utfärdar i sin haverirapport flera rekommendationer. Bland annat rekommenderar man att elbussar utrustas med varningssystem som tidigt varnar för fel som kan orsaka brand, likaså att man skyddar passagerare mot de höga temperaturer som mycket snabbt kan uppstå.
Lämna ett svar