Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Kinesiskt eller inget i Stockholms nya miljözon

Ett trettiotal politiker och företrädare för branschorganisationer samt näringsliv deltog i torsdagens bussrundtur i Stockholm. Foto: Ulo Maasing.

Köp kinesiska bussar eller stanna utanför miljözonen. Det var i praktiken det besked som Stockholms trafikborgarråd Lars Strömgren (MP) gav på torsdagskvällen vid en debatt om miljözon klass tre i Stockholm. Han pressades av Sveriges Bussföretags branschchef Anna Grönlund som frågade om bussföretag som kör turist- och beställningstrafik kan få dispens och använda sina nuvarande bussar i den nya miljözonen som införs i delar av Stockholm city. Debatten följde på en bussrundtur med politiker och företrädare för olika delar av näringslivet i Stockholm för att visa på problem och utmaningar för bussföretag som kör beställningstrafik i huvudstaden.

Det var i den konferens och debatt som följde efter rundturen med ett trettiotal politiker, representanter för branschorganisationer, näringsliv och andra intressenter som Anna Grönlund pressade trafikborgarrådet Lars Strömgren på vilka möjligheter turistbussföretagen har att få köra i den nya miljözon som Stockholm inför vid årsskiftet.

– Vi har i princip inget emot den nya miljözonen. Det vi reagerar på är tajmingen, bristen på dialog och att vi inte ges rimliga möjligheter att leva upp till kraven, sa Anna Grönlund.

Sveriges Bussföretags branschchef Anna Grönlund i samtal med oppositionsborgarrådet Dennis Wedin (M), Stockholm. Foto: Ulo Maasing.

När Anna Grönlund flera gånger pekat på att det idag inte finns några eldrivna turistbussar som är tillverkade av europeiska busstillverkare, däremot kinesiska, fick hon svaret att ”om det inte finns fordon på marknaden kan man söka dispens”.

– Det blir absurt att EU ställer krav på turistbussarna som ska träda i kraft 2040 och då endast för nyregistrerade bussar. Men här ska små familjeföretag brygga över gapet till kraven redan nu sa hon.

– Men det finns eldrivna turistbussar på marknaden. De är tillverkade i Kina. Betyder det att Stockholms stad anser att vi ska köpa kinesiska bussar för att kunna köra i miljözon 3.

– Finns det endast kinesiska elbussar på marknaden får bussföretagen välja att antingen köpa sådana eller parkera utanför miljözon 3, blev beskedet från Lars Strömgren som i övrigt talade mest om godstransporter i miljözonen.

Stockholms trafikborgarråd Lars Strömgren (MP) och Pär Åkerberg, ordförande i bussföretagens Stockholmsavdelning. Foto: Ulo Maasing.

Inte bättre
Torsdagens rundtur var inte den första i sitt slag. Sveriges Bussföretag och dess avdelning i Stockholm har flera gånger tidigare arrangerat liknande rundturer för politiker. Senast var det för två år sedan.

– Tyvärr har det inte blivit bättre utan sämre med åren. Det gäller framkomligheten, på- och avstigningsplatser och parkeringsplatser för bussar, säger Pär Åkerberg, ordförande i bussföretagens Stockholmsavdelning till Bussmagasinet.se.

På torsdagens bussrundtur guidades deltagarna runt av Kristoffer Arvidsson, sekreterare i Sveriges Bussföretags regionala avdelning Stockholm.

Inte rasat
Under en färd från Stockholms stadshus fick deltagarna se en rad utmaningar som möter turist- och beställningstrafiken med buss. En sådan är Vasabron som är omöjlig att använda för turistbussar som kör mellan Norrmalm och Gamla stan. Den tillåtna maxvikten är tolv ton.

– Men SL:s ledbussar som väger 28 – 29 ton får använda bron. Och ännu har den inte rasat, konstaterade Kristoffer Arvidsson.

Han visade också hur den nya miljözonen i Stockholms city kommer att tvinga turistbussarna till långa omvägar i centrala Stockholm. Fredsgatan mellan Tegelbacken och Gustav Adolfs Torg användes tidigare flitigt av turistbussarna. Nu är gatan avstängd av säkerhetsskäl eftersom den går genom regeringskvarteren.

Nu kan bussarna använda Mäster Samuelsgatan mellan Stadshuset och Östermalm – men bara tills miljözon klass 3 införs i delar av city. Då blir det längre omvägar som gäller.

– Det skulle vara en enorm skillnad om turistbussarna skulle tillåtas att köra Klarabergsgatan. Men där tillåts bara SL att köra, konstaterade Kristoffer Arvidsson.

Framkomligheten för turistbussarna begränsas ytterligare av innerstadsgatornas låga bärighet. Konsekvensen är att de inte är tillåtna för turistbussar som väger mer än tolv ton…

Vid årsskiftet införs miljözon klass 3 i delar av Stockholms city.

Blir sämre
På sin rundtur genom centrala Stockholm fick deltagarna se åtskilliga exempel på hur turistbussarna redan idag har svårt att nå de punkter dit resenärerna vill komma. Svårare blir det efter nyår med den nya miljözonen.

På- och avstigningsplatserna för turistbussarna har under senare år också blivit allt färre. Det är en utveckling som fortsätter när miljözon 3 införs. På flera håll blockeras bussarnas på- och avstigningsplatser dessutom av taxibilar. Inte av de stora taxibolagen utan av friåkare.

– Många gånger är de väldigt aggressiva och hotfulla om en bussförare ber dem flytta på bilen. Vi hade hoppats att polisen skulle tackla problemet, men för dem är inte det här någon prioriterad fråga, berättar Pär Åkerberg.

Bussar saknas
Under rundturen tog Kristoffer Arvidsson också upp frågan om vilka bussar som skulle kunna köra i den nya miljözonen. Få, om ens några, svarade han själv. I zonen tillåts nämligen bara elbussar, gasbussar med utsläppsklass Euro 6, bränslecellsbussar och laddhybrider med utsläppsklass Euro 6.

–Idag finns inga sådana bussar på marknaden som är tillverkade av europeiska tillverkare. Undantaget är Scania som erbjuder en långfärdsbuss som drivs med flytande biogas. Problemet är att bussen passar bäst för linjetrafik där den körs regelbundet. Däremot inte i beställningstrafik där den under lågsäsong kan få stå i en eller två veckor. Då släpper den ut metan från gastanken, Idag kan ingen säga hur farligt utsläppet är om det sker inne i exempelvis terminaler, sa Kristoffer Arvidsson.

Han pekade också på att Swedavia nu utreder om bussar med den tekniken ska tillåtas köra in i den planerade angöringsbyggnaden på Arlanda flygplats.

– Dessutom finns i hela Sverige endast 29 tankställen för flytande biogas. Av de tre som finns i Stockholmsregionen kommer ett att avvecklas snart.

Så här mycket drivmedel per mil och passagerare drar en turistbuss, demonstrerade Kristoffer Arvidsson, sekreterare i Sveriges Bussföretags regionala avdelning Stockholm. Foto: Ulo Maasing.

Del av lösningen
Under den konferens som följde rundturen betonade Kristoffer Arvidsson att bussbranschen leder omställningen mot en fossilfri fordonsflotta. Över 85 procent av bussarna i Sverige drivs idag på förnybara drivmedel.

– Bussen är en del av lösningen för att Sverige och EU ska nå sina klimatmål, betonade han och visade med ett halvfullt snapsglas hur lite drivmedel som används för att transportera en bussresenär i en turistbuss en mil.

– Det är absurt att miljövänliga turistbussar förbjuds i delar av city samtidigt som en enda moped släpper ut lika många partiklar som 30 miljövänliga bussar, sa Kristoffer Arvidsson.

Konsevenser
Efter rundturen belyste flera deltagare bussturismens ekonomiska betydelse. Inte så mycket för bussföretagen som för Stockholm och dess näringsliv.

Representanter för företagarna, Småföretagarnas Riksförbund, Svensk Handel förklarade enstämmigt sin oro för konsekvenserna av införandet av miljözon klass 3 för handeln, besöksnäringen med mera.

Per Skallefell, EY, presenterade siffror om turistbussarnas ekonomiska betydelse för Stockholm. Foto: Ulo Maasing.

– Besöksnäringen i Stockholm omsätter årligen cirka 70 miljarder kronor. Av det bidrar bussarna med cirka sju miljarder. Inte bussföretagen själva men genom att föra människor till olika delar av besöksnäringen, sa Per Skallefell från konsultföretaget EY som har analyserat konsekvenserna av bristande framkomlighet för turistbussarna i Stockholm.

Den bristande framkomligheten motsvarar en total värdeförlust på cirka 330 miljoner kronor om året, varav 20 miljoner faller på bussföretagen.

– Vi har gjort en ingående konsekvensanalys, svarade Lars Strömgren på den kritik han under konferensen fick för just bristande sådan analys.

Taggat som: , , , ,

Categorised in: Nyheter, Turism

7 kommentarer »

  1. Problem är till för att lösas?
    Prioritera miljön eller pengarna, det är frågan?
    Kanske ska man ha två olika bussbolag, ett med vanliga turistbussar från landet till Stockholm och ett med elturistbussar i Stockholm City? Då får alltså bussresenärerna göra ett byte av buss, typ i Huddinge eller Solna för att komma in i city. Miljö före bekvämlighet? Anses det för besvärligt att gå från en buss till en annan som står på p-rutan bredvid? Sedan är förstås frågan om bussbranschen lyckas samordna dylik trafik, ha tillräckligt med bussar och bussförare, ja så båda bussarna är på plats samtidigt för minsta möjliga spilltid för turisterna?
    Om alla drar sitt strå till stacken finns kanske en framtid även för nästa generation av turister och bussbransch?

  2. Robert Alf: Betalar du då? Lyfter du 750 kg väskor vid omlastningen? Om det redan nu är dåligt med busschaufförer, var får du tag på fler bara på ett kick?
    Jag var med på rundturen och det efterföljande mötet igår. Många kloka inspel från såväl politiker som företrädare i branschen. Lars Strömgren visade sitt rätta jag att han inte gjort eller tagit till sig de konsekvensutredningar som gjorts utan driver sin politik ända in i kaklet mot allt bättre vetande. Vi var en församling som i sig inte är emot minskad biltrafik i city när det gäller privatkörning men här slår det mot allt från varutransporter, underhåll av fastigheter, transporter av personer med särskilda behov, äldre, personer med rörelsehinder, små och stora företag som håller staden levande med utbud av varor och tjänster, och i slutändan stadens egna medborgare.

    • Min lösning är inte perfekt. Men det är ett försök att tänka utanför boxen. Men det verkar som världen antingen är svart eller vit idag, och ingen vill kompromissa? I synnerhet inte politiker?
      Bussar i City är som strömming i Östersjön? Ja, folk vill ha dem och fiskare måste ha ett arbete, men hur nästa generation ska ha det pratas det aldrig om? Pengar och bekvämlighet före biologi och framtid?
      Om man inte kan investera i el, gas eller bränslecellsbussar som Stockholm Stad kräver hur skulle en kompromiss då kunna se ut? Undanta turistbussar, mellan 18:00-06:00, då får båda parter gå halvvägs i sina krav, och så slipper bussresenärerna byta buss och ta och bära sitt eget bagage mellan dem?
      Världen är inte svart eller vit utan 99 nyanser av grått? Utan kompromisser har vi inga vinnare, bara förlorare?

      • Hela omläggningen till el går alldeles för fort branschen och privat personer måste få längre tid att ställa om.
        Det är inte vi tio miljoner i Sverige som ska leda världen.

  3. Konsekvensen för privatpersoner och småföretagare är betydligt större än för bussföretag.
    Moderna laddhybrider ökar snabbast enligt försäljningsstatistik, och enligt en artikel i Ny Teknik är det vettigaste alternativet för en snabb omställning eftersom de har ett mindre batteri. Nu förbjuds alltså det smartaste omställningsalternativet för privatpersoner, nämligen laddhybrider, vilket får stora konsekvenser i det större perspektivet med alla de svårigheter och kostnader vi ser i batteriproduktionen idag. Den optimala batterikapaciteten är avsevärt lägre än vad som sitter i elbilar idag. Jag har inga data att luta mig mot, men spekulerar i att 20% av kapaciteten räcker gott och väl till 90% av resorna, dvs ett enormt resursslöseri för att klara 10% av resorna.

  4. Att varken Volvo eller Scania tillverkar elbussar var en nyhet för mig.
    Är det verkligen så illa?

  5. Ge er till tåls….

    Att bygga en el buss är inte svårt. Konsten är att bygga dem så att de håller över tid, att de är säkera för både förare och passagerare är en helt annan sak. BYD till exempel har inget vidare track record i sitt eget hemkand Kina. Batteri bränder och illa fungerande elektronik. Detta gäller deras tunga fordon såväl som personbilar.
    För MP är detta rent idealistiskt med en svag förankring i verkligheten. De vill smida medans järnet ännu är någorlunda ljummet. En ökande insikt om hur och av vem batterier tillverkas i Kina har fått folk att börja dra öronen åt sig, så det är bråttom nu.

    Miljöförstöringen är omfattande när det gäller brytning av mineraler såväl som när det gäller tillverkning. Anklagelser om kränkning av mänskliga rättigheter florerar, ja rent av barnarbete. Är det verligen värt allr detta för att sola sig i den vänsterliberalistiska godhetens sken. Vänta ett tag, bussarna kommer att komma från såväl Scania som Volvo 😉

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)