Hög turtäthet och att trafiken är igång från bittida till sent är de två viktigaste faktorerna för att få många att välja kollektivtrafiken och att den ska ha en hög marknadsandel. Och det behöver inte bli dyrare än idag. Det är slutsatserna i en ny studie som presenterades på Persontrafik i Göteborg. Rapporten är resultatet av ett samarbete mellan bransch-organisationen Svensk Kollektivtrafik och konsultföretaget Tyréns.
Studien bygger på information som finns i den stora, årliga undersökningen kundundersökningen Kollektivtrafikbarometern. Den analyserar i detalj data från 16 svenska städer. Genom att samköra en lång rad data från städerna har det gått att få fram mönster som visar en koppling mellan hur många som reser kollektivt och sambandet mellan resande hur resenärerna upplever trafikens kvalitet.
I särklass viktigast för att få fler att välja kollektivtrafiken är hög turtäthet och lång öppettid, det vill säga att trafiken är igång under en stor del av dygnet. Och det behöver inte bli dyrare att satsa på det. Istället kan man justera den trafik som körs idag, konstaterar studien.
Där slås det fast att ett framgångsrikt linjenät ska vara enkelt med få linjer och att trafiken koncentreras till dessa linjer.
De ansvariga uppmanas också att våga ta bort hållplatser. Rapporten konstaterar att hälften av alla hållplatser i de städer man undersökt ligger närmare varandra än 400 meter. Genom att ta bort hållplatser kan restiden snabbas upp och turtätheten öka. Människor är beredda att gå längre om hållplatsen har en hög turtäthet.
Trafikens öppettider är viktig. Kör hellre färre turer på kvällen men under en längre tid så att öppettiden är god, rekommenderar rapporten.
Dessutom rekommenderar rapporten en snäv tidtabell så att regleriden vid ändhållplatserna minimeras. Det verkar nämligen inte som att resenärer väljer bort kollektivtrafiken på grund av mindre förseningar. Därför är det bättre att optimera körtiden så att bussen rullar när den är i trafik.
De städer som ingår i studien är Enköping, Falun, Gävle, Helsingborg, Kalmar, Karlstad, Kristianstad, Linköping, Lund, Malmö, Norrköping, Umeå, Uppsala, Västerås, Växjö och Örebro.
Lämna ett svar