
Mattias Bergh, Värmlandstrafik, och Tomas Byberg, ordförande i Sveriges Bussföretag deltog i paneldebatten. Foto: Paula Isaksson.
Att jobba smart tillsammans är en förutsättning för en välfungerande och attraktiv kollektivtrafik. Just samverkan och partnerskap var en av programpunkterna på Persontrafik 2024 i Göteborg där Kollektivtrafikens avtalskommitté presenterade delar av sin vägledning till lyckade affärer, för både beställare och utförare.
Av Paula Isaksson
Modellavtal finns redan idag i branschen, men ofta får de inte något större genomslag. Därför håller kollektivtrafikens avtalskommitté, Kolla, på att ta fram en vägledning för samarbete på andra sätt. Uppdraget kommer från styrgruppen för Partnersamverkan.
– Vi står inför en del gemensamma utmaningar i branschen och har behov av att samverka kring hur vi utformar våra affärsmodeller. Hållbara avtal är en grundförutsättning för att åstadkomma en attraktiv kollektivtrafik, sa Anna Johansson som är affärsområdeschef för buss och anropsstyrd trafik på Västtrafik samt sitter med i Kolla.
Bland de gemensamma utmaningarna märks efterspelet av pandemin med minskat resande och en lägre marknadsandel för kollektivtrafiken. Dessutom har regionernas ekonomi påverkats av höga räntor och inflation, samtidigt som elektrifieringen kräver tunga investeringar.

Niclas Blomqvist, Transdev och Anna Johansson, Västtrafik, sitter båda två med i Kollektivtrafikens avtalskommitté. Foto: Paula Isaksson.
Parterna i avtalskommittén har enats om fyra grundprinciper; samverkan, ansvarsfördelning, riskfördelning och ersättningsparametrar.
– De utgör hörnpelarna i att bygga en affärsmodell tillsammans för hållbara priser och gemensamma målsättningar framåt. Vi har också börjat mejsla ut olika rekommendationer ur varje grundprincip, berättade Niclas Blomqvist som också sitter med i Kolla och är affärsområdesdirektör för Transdev Syd.
De olika rekommendationerna finns med i en rapport som snart kommer publiceras. Men hur värdefullt är det med en vägledning för branschen? Enligt Tomas Byberg, ordförande i Sveriges Bussföretag, är det inte bara värdefullt utan helt nödvändigt för att få till affärer som fungerar.
– Vi har ju andra exempel på där vi har jobbat med tillsammans med huvudmännen. Till exempel används index av alla och det är jätteviktigt för oss bussföretag. Standardiseringar är också viktiga så att fordon som används på ett ställa kan flyttas till ett annat. Det behövs modeller för varje del vid upphandling, sa han i paneldebatten som avslutade seminariet.
Mattias Bergh, trafikdirektör på Värmlandstrafik, avrådde från invecklade och detaljstyrande avtal.
– Standardisering och generalisering är bra i grunden, och självklart ska vi ha en modell som båda parter kan leva med och känna igen. Men tio år är en lång tid och om vi kommer på ett nytt trafikkoncept är det viktigt att vi tillsammans har drivkraften och ser ett värde i att testa det. Vi får inte ha avtal som hindrar oss från utveckling, sa han.
Lämna ett svar