Årets stora mässa för kollektivtrafik-branschen, Persontrafik, var något mindre än förra gången mässan hölls, 2022 i Stockholm. De regionala europeiska bussmässorna är i likhet med Persontrafik inte heller forum för några stora lanseringar från busstillverkarna. Men mässan i Göteborg den gångna veckan bjöd ändå på flera nyheter för den svenska marknaden.
Att mässan i år bjöd på färre bussar och få nyheter beror på flera faktorer. En viktig sådan är den omställning som pågår i branschen och där flera busstillverkare, bland andra Volvo och Scania, just nu är engagerade med att ändra affärsmodell.
Volvo Bussar visade sin nya regionbuss 8900 Electric med lågentré, byggd på Volvo Bussars helt nya elbussplattform BZR som företaget lanserade i våras. Även den framgångsrika dubbeldäckaren 9700 DD, byggd av Carrus i Finland och med Volvos senaste 13-liters drivlina fanns på plats.
Scania visade tillsammans med Vinga Bus Partner sin helt nya dubbeldäckare som drivs med flytande biogas och är karosserad av spanska Beulas och som vi tidigare har presenterat.
Hos Scania fanns också turistbussen Scania Touring med drivlina för flytande gas samt företagets stadsbuss byggd elbussplattform BEV 4×2 med kaross från spanska Castrosua. Den bussen premiärvisades i fjol på Busworld i Bryssel.
Sverigedebutanter
Flera tillverkare visade bussar som nu gjorde sin Sverigedebut: MAN, Daimler Buses, VDL, Iveco Bus, Otokar och Karsan.
MAN representeras i Sverige av Svenska Neoplan som i sin stora monter hade tre bussar: en Lion´s City 18 E för leverans till SL-trafiken, en Neoplan Cityliner samt en Lion´s City 12e LE som för första gången visades för en bredare svensk publik.
Det är en buss för både region- och stadstrafik och högintressant för den svenska marknaden eftersom lågentrébussar har en stark stark ställning här.
Våra kollegor Magne Håheim och Tom Terjesen kunde för någon månad sedan provköra bussen och redovisar sina erfarenheter i Buss-TV.
VDL:s elbuss nya Citea hade premiär för drygt två år sedan och visades då också på Persontrafik i Stockholm i 12-metersversion.
I Göteborg var det svensk premiär för ledbussversionen av nya Citea med genomgående låggolv, Citea LF-181.
Bussen har batterierna placerade under golvet och en förarplats som har mötts av många positiva reaktioner. Både ratt och instrumentbräda är individuellt anpassningsbara och förarstolen kan enkelt justeras för både långa och korta förare.
Lyx för förortsbor
Det stora blickfånget hos Daimler Buses var den Setra dubbeldäckare som ska gå i förortstrafik i Storstockholm, närmare bestämt mellan Stockholm och Nacka/Värmdö i Nobinas regi. Vi tvekar inte att utnämna bussen till den lyxigaste och mest komfortabla i lokal och regional kollektivtrafik i Sverige.
En för Sverige helt ny buss fanns också på plats i Göteborg: Mercedes – Benz eCitaro FC – alltså Mercedes´ storsäljande batterielektriska stadsbuss med bränslecellsdriven räckviddsförlängare. Till våren kommer bussen att presenteras närmare för svenska operatörer, uppgav Ergiz Esen, vd för Daimler Buses Sverige.
Iveco Bus har de senaste åren gjort en rejäl inbrytning i svensk kollektivtrafik. På Persontrafik visade företaget genom sin svenska representant Wetlandia att par nykomlingar för den svenska marknaden. Det var dels den batterielektriska lågentrébussen Crossway LE ELEC, dels eDaily, alltså en eldriven version av klassikern Daily med plats för upp till 22 passagerare och en räckvidd på 200 kilometer.
Crossway LE ELEC är ytterligare en buss som nu ger sig in på den heta marknaden för elbussar för regiontrafik. Räckvidden på en laddning är cirka 400 kilometer. Bussen finns i både 12- och 13-metersversion och kan fås med batteripaket om 346, 416 och 485 i klass 1-version och de två senare paketen i klass 2-utförande.
Turkisk offensiv
Två turkiska busstillverkare som tidigare inte visat upp sig i Sverige fanns också på plats i Göteborg, Otokar och Karsan.
Otokar har en uttalad ambition att ta sig in på den svenska marknaden och fanns på plats med två elbussar, dels lilla e-Centro som vi tidigare har presenterat utförligt, dels tolvmetersversionen av stadsbussen eKent C.
eKent har under de senaste åren visats på flera av de stora, internationella branschmässorna men gjorde nu sin Sverigedebut och presenterades i nordiskt utförande och med digitala backspeglar. Otokar använder batterier från CATL och en kapacitet på 450 k_Wh för tolvmetersversionen av eKent C. Passagerarkapaciteten är 35 sittande och 45 stående passagerare samt rullstolsplats.
Karsan är just nu på offensiven i Europa, inte minst med sin självkörande e-Atak som också visades på Persontrafik och som till våren ska sättas i trafik på en ny, autonom busslinje i centrala Göteborg.
Flera tillverkare som deltog på Persontrafik i Stockholm 2022 uteblev i år. Holländska Ebusco brottas med stora ekonomiska problem. Polska Solaris fanns inte heller representerat på mässan i Göteborg. Där handlar det dock inte om ekonomiska problem, utan om att företaget brukar delta på varannan mässa.
Kinesisk från- och närvaro
De kinesiska jättarna BYD och Yutong var också frånvarande. BYD deltog inte heller för två år sedan, men har de senaste åren haft en del framgångar i Sverige med leveranser till Transdev i Gästrikland och betydande order från Connect Bus.
Yutong, som nyligen fick en order på 76 elbussar från Nobina i Norge, deltog 2022 men inte i år. Den kinesiska tillverkaren har haft betydande framgångar i våra grannländer, men har hittills misslyckats med att etablera sig på den svenska marknaden.
Av kinesiska tillverkare var endast två på plats, dels Golden Dragon samt en nykomling för Sverige, Zhongtong. Men den senare presenterades inte under eget namn utan fanns istället i litauiska mini- och midibussleverantören Altas Autos monter. De båda företagen samarbetar sedan något år. Det första resultatet av samarbetet är Altas Novus City 7, en 7,5 meter lång eldriven midibuss med låggolv och plats för upp till 37 passagerare.
Lämna ett svar