Hos buss- och lastbilsförare får geofencing, digitala staket, en bred acceptans. Hos allmänheten är engagemanget stort. Tekniken fungerar på det hela taget bra. Men effekterna på trafiken i stort märks inte. Det konstaterar VTI, Statens väg- och transport-forskningsinstitut, som i en ny rapport nu har utvärderat ett storskaligt försök med geofencing och hastighetssäkring i Enköping.
Under året har ett hundratal fordon, främst stadsbussar samt tunga och lätta lastbilar, testat digital hastighetsbegränsning i centrala Enköping. Den högsta tillåtna hastigheten har begränsats med geofencing, det vill säga virtuella staket runt ett visst område. Systemet låser gasen vid en fastställd maximal hastighet i området, men vid en nödsituation kan systemet kopplas ur.
– Små förändringar i hastighet kan ge stora minskningar av antalet skadade och dödade i trafiken. Vi tror att olika tekniker för att begränsa hastigheter kan ha en stor potential att minska förlusterna av liv och hälsa, säger Christian Howard, trafiksäkerhetsforskare vid VTI och ledare för projektet i Enköping.
VTI har nu utvärderat försöket genom enkäter och intervjuer med förare, allmänhet. Men också genom att mäta de faktiska hastigheterna.
Förarna har enligt utvärderingen en bred acceptans för syftet med försöket, att begränsa hastigheterna och förbättra trafiksäkerheten. Förarna anser att de tekniska systemen var lätta att förstå och använda, att de kan vara ett bra stöd för att hålla hastigheten och att tekniken kan hjälpa förarna att hålla uppmärksamheten på övrig trafik.
Samtidigt pekar förarna på vissa tekniska problem. Exempel på det är att systemen vid några tillfällen visade fel hastighetsbegränsning och att förändringen mellan olika zoner ibland kunde gå långsamt.
Däremot visar mätningar av de faktiska hastigheterna inga skillnader när det gäller trafiken i stort. Det beror enligt Christian Howard troligen på att andelen hastighetsbegränsade fordon endast var cirka tre procent av samtliga forddon i de områden som berördes.
– Vi vet fortfarande inte hur stor andel geofencade fordon som behövs för att det ska bli en väsentlig effekt av geofencing. Andra studier visar att det kan krävas så mycket som 50 procent, säger Christian Howard.
– Vi måste vara realistiska och inse att den teknik som finns i dag har begränsningar. Men att tekniska system som hjälper förare att hålla hastigheten är en del av framtiden tror jag definitivt.
Lämna ett svar