Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Östergötland ser över dyr närtrafik

I närtrafiken används fordon som vissa tider används för färdtjänst eller skolskjuts. Nicklas Ebermark/Östgötatrafiken.

Närtrafiken i Östergötland är en dyr kollektivtrafik där resenären själv endast betalar mindre än en tiondel av kostnaden för resan. En ny rapport i Region Östergötland föreslår en rad justeringar av närtrafiken för att utveckla trafiken, men också att biljettpriserna ska höjas. Rapporten har kommit till mot bakgrund av att närtrafiken i regionen nu har körts i cirka tio år.

Varje resa med Östgötatrafikens Närtrafik kostade i fjol i genomsnitt 404 kronor. Av det betalade resenärerna själva 8,4 procent. Resten fick regionens skattebetalare stå för.

I flera av regionens kommuner är kostnaderna ännu högre och den så kallade självfinansieringsgraden lägre. I Ydre kommun kostar varje närtrafikresa hela 592 kronor och i Boxholm 541 kronor. Resenären står själv för 6,2 respektive 6,4 procent av kostnaden.

Det framgår av en ny rapport från Region Östergötland. På torsdagen läggs rapporten på bordet för regionens trafikpolitiker. Närtrafiken är viktig men behöver utvecklas på flera sätt enligt rapporten som pekar ut en rad utvecklingsområden:

Den manuella beställningen av närtrafikresor kan ersättas med digitala lösningar. Hållplatserna behöver ses över, likaså varför åtta procent av de beställda resorna blir bomkörningar – kunden dyker aldrig upp.

Höjda biljettpriser och ett merutnyttjande av befintliga skolskjutsar är andra förslag i rapporten som också pekar på möjligheten att på en del håll satsa på anropsstyrd trafik.

Tio år
Närtrafiken i Östergötland startade 2015 sedan Östgötatrafiken hade tagit över den tidigare kompletteringstrafiken från kommunerna. Trafiken finns till för att även de som bor mer än två kilometer från en vanlig busshållplats eller station ska ha tillgång till kollektivtrafik. Det är ungefär åtta procent av invånarna i regionen.

Tanken är inte att trafiken ska användas för arbetspendling utan för att ge tillgänglighet till offentlig och privat service. För att resa med Närtrafiken måste man beställa resan senast två timmar i förväg.

De fordon som används i närtrafiken körs i skolskjuts- och färdtjänsttrafik under högtrafik. Det betyder att närtrafiken endast finns tillgänglig vardagar kl 9 – 12.30 och 17 – 22 samt mellan klockan 9 och 17 på veckosluten.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)