Regeringens besked att fler arbetssökande ska gå arbetsmarknadsutbildningar välkomnas av Transportföretagen där Sveriges Bussföretag ingår. Regeringen har i sitt regleringsbrev för 2025 gett Arbetsförmedlingen i uppdrag att presentera en plan för hur antalet deltagare i arbetsmarknadsutbildningar ska öka. Ett regleringsbrev är både ett styrdokument och ett regeringsbeslut som utfärdas årligen med syftet att styra varje myndighets verksamhet.
– Att vissa företag och branscher skriker efter kompetent arbetskraft samtidigt som arbetslösheten stiger är ett stort problem. Att gå en arbetsmarknadsutbildning är ett bra sätt att skaffa sig den kompetens som efterfrågas och samtidigt öka sin chans att få ett jobb, säger arbetsmarknads- och integrationsminister Mats Persson (L).
Transportföretagen anser att uppdraget till Arbetsförmedlingen kan bli en viktig åtgärd för transportsektorn, där många branscher idag har svårt att hitta ny personal.
– Uppdraget till Arbetsförmedlingen är mycket välkommet, särskilt då stora delar av transportsektorns kompetensförsörjning är beroende av fungerande arbetsmarknadsutbildningar, säger Caj Luoma, chef för kompetensförsörjning på Transportföretagen.
Tragiskt att så många beslutsfattare inte förstår hur det fungerar. Har de någon gång besökt Arbetsförmedlingen och sett hur de arbetar med arbetsmarknadsutbildningar? Verkar inte så.
Det är så här att AF erbjuder arbetslösa att göra ett studiebesök hos en upphandlad utbildare för att de ska få se om det är en utbildning de vill gå på. Utbildaren berättar på mötet om utbildningen, typ Bussförarutbildning, vilka krav man har för att få gå den. Som i en Bussförarutbildning gäller det att vara 24 år, ha haft B-körkort i minst 1 år och ha god körvana, att ha minst svenska SFI C, eller gymnasienivå, vilka funktionsvariationer som inte fungerar i trafiken, osv. osv.
Inser ni nu att inte alla arbetslösa är kvalificerade att gå en bussförarutbildning? Och även de som är kvalificerade kanske inte ens vill bli bussförare, utan hellre väljer en annan utbildning, som är mer attraktiv? AF kan inte tvinga någon att gå en arbetsmarknadsutbildning och alla arbetslösa är som sagt inte lämpade att gå de utbildningar som finns.
Lösningen på den så kallade ”bussförarbristen” är alltså inte att skattebetalarna ska försörja bussbranschen med personal, det räcker så gott med skattepengarna till trafiken. Utan bussbranschen måste själva bli så lockande att folk söker sig dit frivilligt!
”branscher idag har svårt att hitta ny personal”? Ja, varför letar man efter ”ny” personal, vill de man har inte jobba kvar för att det är så oattraktivt och det finns bättre arbete annorstädes? Man har under flera år inte anställt unga, utan hellre låtit pensionärer jobba kvar, men nu är de gamla för gamla, tack vare en dålig planering? Eller mer krasst uttryckt, man har låtit pengar gå före personalen.
Inser makthavarna inte detta nu så får skattebetalarna betala dubbelt, först med dyra kurser och sedan med inställd trafik! De nyutbildade kommer nämligen att sluta fort när de upptäcker hur tufft det är att jobba under BBA-avtalet, m.m.
Till sist, på SL-tiden utbildade man själva bussförare regelbundet och man hade ett bra avtal med fina löneförmåner. Inte var det då några personalbrister. Japp, 1+1=2, svårare än så är det inte, eller hur?