
Regeringen måste se över miljözonsreglerna, skriver Sveriges Bussföretag i en debattartikel med anledning av Stockholms stads planer.
”Debaclet kring Stockholms stads process när det gäller att införa miljözon klass 3 visar att reglerna behöver ändras. Regeringen måste se över regelverket och ändra trafikförordningen. Då kanske vi kan undvika fler dikeskörningar i de kommunala processerna kring miljözoner”. Det skriver Sveriges Bussföretags branschchef Anna Grönlund i en debattartikel i Altinget apropå Stockholms planer på att införa miljözon klass 3.
Bakgrunden är Stockholms stads beslut att införa miljözon klass III i delar av Stockholms city. Länsstyrelsen har dock stoppat införandet åtminstone tills vidare i väntan på att myndigheten prövar överklaganden av det rödgröna styrets beslut.
– I praktiken leder ett införande till tillträdesförbud för vissa fordonstyper, till exempel för turistbussar, det vill säga klass III-bussar. Den enda rimliga slutsatsen är att regelverket behöver ändras, och anpassas efter verkligheten, skriver Anna Grönlund.
Hon pekar bland annat på att Sveriges Bussföretag till både den politiska ledningen och tjänstemännen i Stockholms stad har visat att av de nästan 1 800 klass III-bussar som var i trafik under hösten 2023 var enbart en eldriven.
– Och den bussen kördes inte ens i turist- och beställningstrafik, utan i upphandlad linjetrafik i Norrbotten.
– I dag finns det bara eldrivna klass III-bussar som tillverkats i Kina. Detta skapar ytterligare problem, då flertalet offentliga upphandlare ställer sociala hållbarhetskrav som gör att dessa fordon inte kan användas i deras avtal, framhåller Anna Grönlund.
Hon konstaterar att ett syfte med utformningen av regelverket för miljözon klass 3 var att den skulle vara teknikdrivande.
– Att driva på elektrifieringen är en lovvärd målsättning, men regelverket måste vara anpassat efter verkligheten. Finns inte fordonen på marknaden drivs inte elektrifieringen på, utan fordonsslaget i fråga ges i stället ett totalt tillträdesförbud. När verkligheten kommer i kapp prognoser, och dessa prognoser visat sig vara felaktiga, då behöver regelverket ses över, skriver Anna Grönlund med direkt adress till regeringen.




Artiklar(RSS)
Lämna ett svar