Den nya bussterminalen i Katarinaberget vid Slussen i Stockholm försenas ytterligare. Terminalen skulle ha stått klart 2023. Nu ser terminalen inte ut att kunna öppnas förrän i april nästa år. Med förseningarna har också kostnaderna skjutit i höjden.
När bygget startade 2018 hette det att terminalen skulle vara klar 2023. År 2020 var bedömningen att terminalen skulle börja användas i januari 2024. För drygt ett år sedan hade öppningen skjutits upp till hösten 2025.
Men i november förra året varnade Stockholms stad om försenade installations- och entreprenadarbeten i terminalen varpå den avgående SL-chefen David Lagneholm varnade för en betydande risk för ytterligare försening.
Bussterminalen i Katarinaberget i Stockholm
Terminalen byggs i Katarinaberget intill Slussen i Stockholm.
Separat vänthall för resenärer.
6 ankomstplatser (där två ytterligare hållplatser kan användas som ankomstplatser).
17 avgångshållplatser.
17 reglerplatser.
Huvudentré på Katarinavägen, anslutning från tunnelbanans entré på Götgatan samt ytterligare tre ingångar på Stadsgårdsleden.
Varningen har nu visat sig vara befogad. Nu är bedömningen att trafikstarten behöver flyttas fram till april 2026, skriver Dagens Nyheter.
Till tidningen uppger Eva Rosman, pressansvarig för Slussenprojektet, att trafikstarten nu beräknas till senast i april nästa år.
Det är Stockholms stad som bygger anläggningen. Sedan ska den lämnas över till SL, Trafikförvaltningen i Region Stockholm, som bland annat ska installera brandskydd och fungerande kommunikation med räddningstjänst och trafikledning.
– Det visar sig nu att det kommer att krävas ytterligare tid för att färdigställa anläggningen, skriver Eva Rosman i ett mejl till DN.
Under tiden har kostnaderna för bygget skenat ordentligt. Den ursprungliga budgeten från 2014 var 1,4 miljarder. 2020 hade de kalkylerade kostnaderna stigit till tre miljarder. I januari förra året hade investeringskostnaderna för terminalen rusat upp till 5,8 miljarder och nu väntas de sluta på 6,4 – 6,5 miljarder.
Lämna ett svar