
Golden Dragon blev i januari den kinesiska busstillverkare som exporterade flest bussar. I Sverige har Mohlins Bussar beställt 82 bussar från företaget för trafik i Hälsingland. En av bussarna visades på Persontrafikmässan i Göteborg i höstas. Foto: Ulo Maasing.
Januari blev en stark månad för bussexporten från Kina. Totalt exporterade Kina under månaden 4 736 stora bussar, midibussar och minibussar under månaden. Det är en ökning med drygt 35 procent, jämfört med januari 2024. Exporten av fullstora bussar uppgick till 2215 bussar, vilket faktiskt var en minskning med nästan nio procent, jämfört med samma månad förra året.
Busstillverkaren Golden Dragon toppade under januari topplistan för den kinesiska bussexporten. Företaget etablerar sig nu rejält även på den svenska marknaden.
Genom Eurobus Nordic har Golden Dragon sålt 82 elbussar till Mohlins Bussar som därmed blir först i Sverige med bussar från den kinesiska tillverkaren. Bussarna ska användas i den regiontrafik i Hälsingland som Mohlins från i sommar ska köra på uppdrag av X-trafik.
Sedan tidigare finns ungefär 300 bussar från Golden Dragon i trafik i Norge och Danmark, bland annat hos Vy Buss.
Det här är de tre största företagen när det gäller kinesisk bussexport under januari:
1. Golden Dragon 1 371 bussar
2. Zhongtong 570 bussar
3. King Long 542 bussar
Därefter följer Yutong, JMC Jingma, Ankai, Foton, BYD, AsiaStar och Higer, rapporterar den kinesiska branschsajten chinabuses.org.
Traditionellt är januari en stark exportmånad för kinesiska busstillverkare eftersom det kinesiska nyårsfirandet inleds mot slutet av månaden eller under första delen av februari. Då stannar en stor del av näringslivet i landet av. Därför gäller det för industrin att få en stor del av sina leveranser genomförda innan nyårsfirandet.
Lämna ett svar