
Vägtrafikens utsläpp av växthusgaser ökade förra året, samtidigt som kollektivtrafiken tappade marknadsandelar. Foto: Trafikverket/Anette Andersen.
Utsläppen av växthusgaser från vägtrafiken ökade med 18 procent förra året, jämfört med 2023. Det visar Trafikverkets preliminära statistik. Den främsta förklaringen till de ökade utsläppen är den ändrade reduktionsplikten i fjol. Trafikverket tror inte att Sverige kommer att nå sitt etappmål när det gäller 70 procents utsläppsminskning till 2030 jämfört med 2010.
Reduktionsplikten anger hur mycket biodrivmedel som ska blandas i bensin och diesel. Ändringen av reduktionsplikten fick till följd att mängden biodrivmedel som tankades förra året halverades, jämfört med året innan.
Enligt det nationella etappmålet ska utsläppen från inrikes transporter minska med minst 70 procent till senast 2030, jämfört med år 2010. Från EU har Sverige ett åtagande att minska utsläppen med 50 procent till 2030, jämfört med 2005.
– Vi bedömer att det nationella etappmålet inte kommer att nås. Ökningen under förra året innebär att utsläppen nu preliminärt ligger 24 procent lägre än jämförelseåret 2010. Däremot kan åtagandet från EU vara inom räckhåll, säger Trafikverkets miljödirektör Sven Hunhammar.
Samtidigt som utsläppen från trafiken har ökat har också kollektivtrafikens marknadsandel av det motoriserade resandet minskat. Enligt Svensk Kollektivtrafiks kollektivtrafikbarometer låg marknadsandelen 2024 på 27 procent medan den var 31 procent 2023.
Till och med där antalet kollektivresor i fjol var rekordhögt, som i Region Skåne, backade kollektivtrafikens marknadsandel. I Skåne föll den från 33 procent 2023 till 30 procent i fjol.
Lämna ett svar