Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

KONTAKT – Internationella elbussnyheter i urval

Den litauiska busstillverkaren DFancer har gått i konkurs. Foto: Dancer.

Vi ger er ett axplock elbussnyheter från andra länder, främst i Europa men ibland även med utblick till andra delar av världen. Denna gång: Litauisk elbusstillverkare i konkurs; Bättre lönsamhet för turkisk busstillverkare; Indiska stadsbussar lanseras i Europa.

Litauen: Ett för de flesta svenskar okänt bussmärke är elbussen Dancer från Litauen som på Busworld i Bryssel hösten 2023 visade två låggolvsbussar, en för stadstrafik och en för regiontrafik.

Företaget hade ambitiösa planer på att ta upp konkurrensen med såväl europeiska som kinesiska busstillverkare. Men nu har Dancer gått i konkurs.

Dancer var på flera sätt en nyskapande buss. Karossen var exempelvis tillverkad av komposit med material från använda plastflaskor. Det gjorde Dancer extremt lätt. Tolvmetersbussen hade således en tomvikt på endast sex ton, vilket gjorde bussen mycket energisnål.

Turkiska Karsan, som satsar mycket på självkörande bussar, ökade lönsamheten förra året. Foto: Ulo Maasing.

Turkiet: Den turkiska busstillverkaren Karsan förbättrade förra året sitt resultat med 28 procent och sålde under året 540 bussar, 54 procent fler än året innan. Omsättningen uppgick till 296 miljoner euro, 3,3 miljarder kronor enligt företagets bokslutskommunmiké för 2024. Vinsten blev 55 miljoner euro, 611 miljoner kronor.

Karsan satsar hårt på marknaden för självkörande, autonoma, bussar och har sådana i trafik i en rad städer, bland annat norska Stavanger. Det är också en buss från Karsan som levererar den första självkörande stora bussen i Sverige. Det är en 8,3 meter lång Karsan e-Atak som senare i år sätts i trafik i stdsdelen Gårda i Göteborg, från Göteborgs centralstation till tågstationen Liseberg.

Karsan har satt som mål att under det här året sälja 700 elbussar, nå en omsättning på mellan 350 och 400 miljoner euro varav elbussarna ska stå för mer än hälften.

Indiska JBM lanserar i sommar en eldriven stadsbuss för den europeiska marknaden. Bild: JBM.

Tyskland: I mitten av juni håller den internationella kollektivtrafikunionen UITP sin världskongress med tillhörande mässa i Hamburg. Där väntas den indiska busstillverkaren JBM lansera en helt ny batterielektrisk buss för den europeiska marknaden.

JBM gjorde sin Europadebut på Busworld i Bryssel 2023 och avslöjade därefter sin ambition att lansera en batteridriven stadsbuss med europeiska specifikation. Siktet är först inställt på den tyska marknaden. Därifrån avser JBM att expandera till andra europeiska länder.

JBM har nu officiellt bekräftat att förfetaget öppnar orderböckerna för den nya stadsbussen omedelbart efter UITP:s mässa i Hamburg med de första leveranserna till kund planerade till januari 2026. Först ut är en tolvmetersbuss, ECO-Life e 12 med LFP-batterier och att batteripaket på 424 kWh. Senare vänts också en tiometersversion och en 18-meters ledbuss.

Taggat som: , , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)