Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Premiär i vår för Göteborgs självkörande buss

Tre av aktörerna som samarbetar om den kommande autonoma busslinjen i centrala Göteborg: Kai Kristoffersen, Vy Buss, Per Nyrenius, Västtrafik samt Olav Madland, Applied Autonomy. Foto: Ulo Maasing.

Till våren kommer landets första, stora självkörande, autonoma, buss att börja testas i Göteborg. Och i augusti är det dags att släppa ombord passagerare. I anslutning till Persontrafikmässan i Göteborg presenterade parterna bakom projektet det ambitiösa projektet som Bussmagasinet först i Sverige rapporterade om för en knapp månad sedan.

Det blir första gången i Sverige som en stor, autonom buss testas i centrum av en stor stad och i en komplex trafikmiljö.

Bakom projektet står Västtrafik, Vy Buss, det norska företaget Applied Autonomy och den turkiska busstillverkaren Karsan som på mässan också visade den elbuss som nästa år sätts i trafik i stadsdelen Gårda i Göteborg. Bussen, Karsan e-Atak, är 8,3 meter lång och kan ta upp till 47 passagerare, varav 18 sittande.

En buss av samma modell körs sedan två och ett halvt år i trafik i den norska staden Stavanger med Vy Buss som operatör. Trafiken där är en del av huvudmannen Kolumbus kollektivtrafik.

– Från början trodde vi att det skulle bli nödvändigt att bygga en särskild väg eller avskärmad del av en befintlig väg för att kunna köra autonomt. Nu ser vi att det enda vi behöver är en sax för att kapa en del trädgrenar, berättade Kai Kristoffersen, projektledare för självkörande fordon vid Vy Buss.

Han beskrev projektet i Stavanger som banbrytande och det mest avancerade projektet i Europa med autonoma bussar.

I Stavanger har den självkörande bussen tagits emot väl av resenärerna.

– De första två – tre minuterna tycker resenärerna att det är spännande att bussen kör själv. Sedan är det som vilken tråkig bussresa som helst, skrattade Kai Kristoffersen.

– Lärdomar vi har dragit från Stavanger är att det är nödvändigt med ett starkt partnerskap mellan de aktörer som deltar i projektet. Trafiken ska också vara en integrerad del av kollektivtrafiken. Det är också viktigt att driva flera projekt för att få så mycket erfarenhet och kunskap som möjligt, framhöll han.

Det handlar bland annat om att skaffa sig breda erfarenheter om hur resenärerna och allmänheten upplever den autonoma busstrafiken, Som ett exempel pekade Kai Kristofferesen på att personer som avser att korsa gatan framför bussen söker ögonkontakt med föraren för att se om det går bra. Hur ska en fotgängare göra det med en autonom buss, frågade Kristoffersen.

På Persontrafik visade turkiska Karsan den buss, Karsan e-Atak, som ska gå i trafik i Göteborg. Foto: Ulo Maasing.

Förändrad kollektivtrafik
Västtrafik ser framför sig stora förändringar när det gäller framtidens kollektivtrafik.

– Traditionell kollektivtrafik med stora bussar som kör på fasta linjer och en fast tidtabell kommer att finnas även i framtiden. Där kan autonoma bussar bidra till avsevärt lägre kostnader. Eller också kan man få betydligt mer trafik till samma kostnad som idag, framhöll Per Nyrenius, projektledare vid Västtrafik.

– Men autonoma bussar är intressanta även för efterfrågestyrd trafik, något som ökar globalt. När vi kan använda autonoma bussar i den typen av trafik öppnas nästan obegränsade nya möjligheter för att göra kollektivtrafiken tillgänglig och nå nya kundgrupper. Med självkörande bussar kan vi också möta bristen på bussförare som är stor i hela Europa.

Och framtiden är inte långt bort. Enligt Per Nyrenius hoppas Västtrafik på att kunna erbjuda autonom anropsstyrd trafik med minibussar i reguljär trafik inom två år.

Station till station
Linjen med en stor självkörande buss ska gå genom Göteborgsstadsdelen Gårda, från Göteborgs centralstation till tågstationen Liseberg. Projektet finansieras av Västra Götalandsregionen.

Enligt den preliminära tidplanen ska testkörningar med bussen komma igång till våren, men utan passagerare. Ombord ska en säkerhetsförare finnas. I augusti 2025 ska bussen börja köra med passagerare som en del av Västtrafiks utbud och säkerhetsföraren kvar på förarplatsen.

I norska Stavanger har en buss av samma modell gått i trafik sedan 2022. Foto: Vy Buss.

Nästa steg tas våren 2026 då säkerhetsföraren lämnar förarplatsen men är kvar i bussen. På sikt ska säkerhetsföraren lämna fordonet som då helt övervakas i realtid från en kontrollcentral.

Den avancerade mjukvara som Vy använder i den självkörande bussen i Göteborg kommer från det norska företaget Applied Autonomy som har dotterbolag i Sverige och USA. Företaget är eller har varit engagerat i ett antal projekt med autonoma bussar i bland annat Norge, Finland, Nederländerna och USA. Själva plattformen för mjukvaran kommer från Adastec.

Bro
Olav Madland, grundare och vd för Applied Autonomy beskriver mjukvaran som ”bron mellan operatören och bussen”.

Mjukvaran översätter informationen från de avancerade sensorer på bussen som håller koll på omgivningen: kameror, radar, lidar och så vidare. Den anpassar också körningen av fordonet till faktorer som väder, vägarbeten med mera.

Trafiken med den autonoma bussen övervakas av en kontrollcentral som kan övervaka ett antal bussar samtidigt. Vid behov kan kontrollcentralen ingripa.

– Om kamerorna och mjukvaran exempelvis registrerar att en passagerare har fallit och ligger på bussgolvet kan kontrollcentralen vidta nödvändiga åtgärder som att larma ambulans, berättade Olav Madland.

– Kontrollcentralen kan också när som helst övervaka vad som händer inne i bussen, även om det inte finns någon ombordpersonal. De kameror som finns inne i bussen direktsänder till kontrollcentralen, men den passagerarnas personliga integritet kränks inte. Systemet maskerar nämligen de resandes ansikten så att de inte går att identifiera. Samma sak gäller kamerorna på bussens utsida, framhöll Olav Madland.

Han uppgav också på att Applied Autonomy nu diskuterar med flera svenska företag när det gäller utveckling av sensorer för AI-lösningar för autonom busstrafik.

– Det här kan utvecklas till en viktig nordisk affär, menade Olav Madland.

Om autonoma fordon:

Självkörande, autonoma,  fordon klassas i fem kategorier.

Den lägsta, kategori 1, innebär att en förare sköter det mesta, men att fordonet hjälper till genom att exempelvis hålla hastigheten.

I kategori 2 tar fordonet över manövreringen, men föraren måste övervaka och vara beredd att omedelbart ta över.

I kategori 3 tar fordonet över mer av körningen, men föraren måste vara beredd att ingripa på begäran.

Kategori 4 innebär att fordonet kör själv hela resan. I kategori 5 kan fordonet hantera alla situationer som en normal förare kan hantera.

Karsans autonoma e-Atak är autonom enligt kategori 4.

Taggat som: , , , , , , ,

Categorised in: Nyheter, Persontrafik

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)