En av de största aktörerna i svensk taxibransch, Taxi Stockholm, lämnar branschorganisationen Svenska Taxiförbundet. Istället ska Taxi Stockholm fördjupa sitt engagemang i Transportföretagen, där även Sveriges Bussföretag ingår. Enligt Taxi Stockholm innebär det att man kommer att delta mer aktivt i det politiska arbetet i taxinäringen.
– Vi har under en längre tid upplevt att Taxiförbundets fokus inte överensstämmer med våra prioriteringar och samarbetet har inte gett det resultat som vi har önskat. Därför väljer vi nu att gå en annan väg framåt, säger Dimitrios Nikopoulos, styrelseordförande på Taxi Stockholm.
– För att få genomslag i frågor som rör vår verksamhet behöver vi stå tillsammans med ett förbund som har bred förankring och starka resurser. Vi tror att Transportföretagens närvaro inom hela transportnäringen tillsammans med vår spetskompetens inom taxi blir en bra kombination, tillägger Pernilla Samuelsson, vd på Taxi Stockholm.
Det var på onsdagen som Taxi Stockholm i samband med sin bolagsstämma lämnade in utträdesansökan till Svenska Taxiförbundet.
– Taxi Stockholm har en tyngd och kompetens som är viktig för oss i möten med beslutsfattare, vilket kommer att stärka oss ytterligare, kommenterar Tina Thorsell, samhällspolitisk chef på Transportföretagen.
– Vi kommer att arbeta vidare för hela taxinäringens intressen i hela Sverige, säger Svenska Taxiförbundet ordförande Lennart Kalderén i en kommentar till Taxi Stockholms avhopp. Han lyfter fram tre områden som är prioriterade.
– Det är konkurrens på lika villkor, bland annat att genomlysa gigföretagen som motarbetar kollektivavtal och har en tveksam skattehantering. Vidare att stärka taxinäringens inflytande i upphandlingar av serviceresor samt insatser för en ökad personal- och kompetensförsörjning.
Lennart Kalderén du arbetar inte för taxibranschen utan EMOT den + öka slaveri mellan taxichaufför.. har du stake nog så kom till Arlanda taxi remote så får du träffa några som kör Uber och dem bor (10-12) ST i en 2:a eller 3:a I Märsta trakten.
Bra skrivit, så ser det ut, bedrövligt! Att tillåta Uber/Bolt med sina skämtpriserna köra och ingen som tar hand om problemet är skandalöst!
”otarbetar kollektivavtal”
Lennart Kalderén har synpunkter på att gigföretagen motarbetar kollektivavtal.
Han framför inte att många av åkerierna anslutna till Cabonline
saknar kollektivavtal.