Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Norge: Litauen och Polen dominerar bland utländska turistbussar

Bussar från två länder och fyra företag dominerar stor när det gäller utländska turistbussar i Norge. Foto: NHO Transport.

Mer än 60 procent av de utländska turistbussarna i Norge kommer från Litauen och Polen. Fyra bussföretag från de båda länderna samt Estland toppar listan över utländska turistbussföretag i Norge. Detta enligt Turbussappen som den norska bussbranschens organisation NHO Transport lanserade tidigare i sommar för att kartlägga omfattningen av utländska turistbussföretags verksamhet i landet och omfattningen av cabotagekörningar.

De utländska turistbussarna i Norge. Två länder dominerar stort. Diagram: NHO Transport.

I appen kan bussförare och andra medarbetare i NHO Transports medlemsföretag registrera utländska turistbussar på de norska vägarna. Syftet är att komma tillrätta med otillåten cabotage och andra brott mot regelverket från utländska företag.

Cabotage är att bedriva transporter inom ett land med bussar som är registrerade i ett annat land.

De femton företag vars turistbussar har flest registreringar i den norska turistbussappen. Diagram: NHO Transport.

Cabotage är i sig inte förbjudet, men måste följa särskilda regler som kan skilja sig från land till land.

Sedan lanseringen i början av sommaren har nu över 10 000 registreringar av utländska turistbussar gjorts i Norge, varav hälften i juli.

Med hjälp av registreringarna i appen kan utländska turistbussars rörelsemönster i Norge kartläggas. Bilden visar hur en specifik buss har rört sig i landet. Siffrorna anger antal registreringar på varje plats. Karta: NHO Transport.

Totalt har omkring 2 000 unika fordon registrerats. Men det är bussar från ett fåtal länder som dominerar. Drygt 60 procent av bussarna kommer antingen från Litauen eller Polen. Lägger man till Estland och Sverige kommer ungefär 80 procent av bussarna från dessa fyra länder.

Några få företag dominerar bussarna i appen: Ollex och Vilneda från Litauen svarar för drygt 60 procent av registreringarna i appen. Sedan följer Kautra från Polen och estniska Alltours.

Det är dock viktigt att notera att registreringarna i appen inte i sig innebär att de aktuella företagen ägnar sig åt otillåten cabotageverksamhet.

Två svenska företag finns för övrigt med bland de femton mest registrerade: Axelssons och Let´s Go By Bus.

Med hjälp av registreringarna i Turbussappen går det också att kartlägga hur en buss rör sig från plats till plats i Norge.

Bakgrunden är att otillåten cabotage dels snedvrider konkurrensen och slår mot norska bussföretag. Cabotage är att bedriva transporter inom ett land med bussar som är registrerade i ett annat land. Enligt de regler som gäller i EU- och EES-länderna har utländska turistbussar rätt att ”tillfälligt” bedriva cabotage.

Men vad som menas med tillfälligt är inte preciserat i regelverket. Norge tolkar det som att cabotage är tillåtet upp till 20 sammanhängande dagar och högst 30 dagar under ett kalenderår. Det är enligt NHO Transport inte ovanligt att utländska bussföretag kringgår regelverket genom att göra en kort sväng in i Sverige och sedan hävdar att de kör internationella transporter.

Enligt NHO Transport tyder mycket också på att många utländska turistbussförare har tveksamma löne- och anställningsvillkor. Det gör att samhället förlorar betydande intäkter från skatter och avgifter.

Taggat som: , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter, Turism

1 kommentar »

  1. Hej

    jag håller med den.

    Här i Stockholm flesta bussar är från Litauen, Ollex.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)