Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Röd måndag i Blekinge

När Blekingetrafiken blir röd på måndagsmorgonen kommer mer än 70 procent av bussarna att vara eldrivna. Foto: Blekingetrafiken.

Måndagsmorgonen innebär en röd gryning i Blekinge. Strax efter klockan fyra på morgonen rullar en ny generation bussar ut på gator och vägar i regionen. Då tar Connect Bus över busstrafiken i Blekinge från den nuvarande operatören Bergkvara. I samband med det byts alla bussar som kör för Blekingetrafiken ut mot 128 nya, röda bussar. Mer än 70 procent av busstrafiken körs dessutom på el.

Av de nya bussarna är 78 elbussar levererade av kinesiska BYD. De nya bussarna kommer i sju olika modeller. Bland annat får Blekingetrafikens populäraste linje, linje 1 i Karlskrona, ledbussar på nästan 19 meter. För trafiken med Kustbussen har Connect Bus investerat i nya bussar från Setra.

– Vi färgar Blekinge rött med nya röda bussar. Det blir ett efterlängtat lyft även för bussförarna. Bussarna är säkra, moderna och mer tillförlitliga att framföra, säger Jakob Emander, kollektivtrafikchef på Blekingetrafiken.

Connect Bus vann i januari 2023 Blekingetrafikens stora upphandling av all linjelagd busstrafik i Blekinge samt skolskjutstrafiken i Karlshamn. Då var det tänkt att företaget skulle ta över trafiken från och med augusti förra året.

Bussföretaget Bergkvara som hade trafiken överklagade dock upphandlingen, men förvaltningsrätten gick på Region Blekinges och Blekingetrafikens linje. För att säkra trafiken medan den rättsliga prövningen av upphandlingen pågick upphandlade Blekingetrafiken busstrafiken på ett korttidsavtal från augusti 2024 till augusti i år vilket innebar att Bergkvara fick sitt gamla avtal förlängt med ett år.

Taggat som: , , , , ,

7 kommentarer »

  1. Nya bussar det är väl bra jag tycker att man ska byta ut en del cr väldigt otrevliga dålig adityd man kan inte frågar eller har en ursäkt dom kör som satan en del åker utan bälte och prata i mobil jag tycker att dom kan vara lite social och trevlig får då kan man prata som vanligt folk nej dom slå en på käften jag tycker att det är skit dåliga sen har dom så bråttom att stänga dörren sen som jag tycker är det värsta dom kan information lyfta sitt bak dom hjälper inte det är deras jag säger blir bättre så vi kan åka trygghet. Än vet inte vad som kommer att hända jätte tack r.h

  2. Jag vet inte hur ni räknar men 78 elbussar av 128 är bara 60,9375 procent inte ”mer än 70”

    • 70% avser körda km. Elbussarna kommer rulla mycket mer än HVO-bussarna.

  3. Jag hoppas det ska bli lättare att gå på och gå av. Och att chaufförerna inte ska vara så stressade utan de ser att man sätter sig. Och kommer ordentligt ut.

  4. Bytt chauffören otrevliga syrra dåligt attityd och farligt i trafiken

  5. Får man ta med sig cykel på de nya bussarna? Hoppas det! Det fick man förr i tiden och jag saknar verkligen det! Det vore en stor frihet för den som inte har körkort, då kan man komma till platser och cykla där bussarna inte kör.

  6. Att helt oblygt köpa bussar av en diktatur hedrar ”alls lika värde” för Kina tar väl vara på de mänskliga rättigheterna?

    Skäms ni inte ens?

Lämna ett svar till Roland Hilmersson Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)