
I Miljömålsutredningens betänkande finns inget förslag om att elskatten på elbussar ska avskaffas. Foto: Ulo Maasing.
Den parlamentariska miljömåls-beredningen lämnade på torsdagen sitt betänkande till klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L). Utredningen föreslår att ambitionsnivån för de svenska klimatmålen behålls. Transportföretagen ser beredningens förslag som ”i stora drag balanserade”. Men Sveriges Bussföretag konstaterar besviket att elskatten för bussar ska vara kvar samtidigt som spårbunden kollektivtrafik även i fortsättningen slipper en sådan skatt.
Miljömålsutredningen föreslår bland annat att det nationella sektorsmålet för transporter ska behållas och dessutom utökas med ett ”elektrifieringsmål”. Myndigheterna inom transportsektorn ska presentera mål för utfasning av fossila drivmedel och en elektrifiering av fordonsflottan.
– Transportektorn har ett särskilt ansvar för omställningen. Vi har minskat våra utsläpp med över 20 procent på mindre än 20 år, samtidigt som transporterna ökat. Ett elektrifieringsmål ställer vi oss tveksamma till för att det är mycket otydligt vad Miljömålsberedningen menar, säger Susanne Florentin, biträdande samhällspolitisk chef vid Transportföretagen och dessutom expert i utredningen.

Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag: Våra senaste regeringar alla valt att behålla elskatt på elbussar, samtidigt som den spårbundna kollektivtrafiken slipper den. Foto: Ulo Maasing.
– Utredningen är viktig för oss eftersom majoriteten av utsläppsminskningarna ska ske inom transportsektorn. Men det behövs också fler kostnadssänkande morötter. Exempelvis skulle en ordentlig elskattesänkning för tunga yrkesfordon snabba på elektrifieringen, vilket är avgörande för att vi ska nå klimatmålen både på kort och lång sikt, säger Mårten Bergman, transportekonom på Transportföretagen.
Anna Grönlund, branschchef vid Sveriges Bussföretag är inne på samma linje.
– Sveriges Bussföretag har i flera år drivit frågan om att slopa elskatt på bussar. Trots positiva besked från EU-kommissionen om att det är grönt ljus för att slopa elskatten på bussar i Sverige, har våra senaste regeringar alla valt att behålla den – samtidigt som den spårburna delen av kollektivtrafiken slipper elskatt på sina fordon och regeringen uppmanar till en ökad elektrifiering i transportsektorn, säger hon.



Artiklar(RSS)
Lämna ett svar