Åldersgränsen för bussförare sänks. På tisdagen röstade EU-parlamentet igenom ett nytt körkortsdirektiv som bland annat innebär att 21-åringar kan få busskörkort, alltså körkort kategori D, förutsatt att de har ett yrkeskompetensintyg. Annars gäller en 24-årsgräns. Sveriges Bussföretag välkomnar EU-parlamentets beslut.
– Det här är en fantastisk nyhet för hela bussbranschen. Genom att sänka åldersgränsen öppnar vi upp dörren för fler unga att välja bussföraryrket. Det är ett viktigt steg för att säkra framtidens kompetensförsörjning och för att fler ska kunna resa hållbart med kollektivtrafik, säger Anna Grönlund, branschchef och vice vd på Sveriges Bussföretag.

Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag: ”Det här är en fantastisk nyhet för hela bussbranschen”. Foto: Transportföretagen.
De tidigare restriktionerna i körtid och antal kilometer för personer under 24 år har av branschen länge setts som ett av de största hindren för att locka nya förare. Många unga som velat utbilda sig till bussförare har i stället valt andra yrkesvägar eftersom de tvingats vänta flera år innan de fått möjlighet att fullt ut kunna köra buss som yrkesförare.
– Att utbilda sig till bussförare leder med all sannolikhet direkt till jobb, med en trygg anställning, oavsett var i landet man bor. Tidigare har många unga yrkesförare valt bort just bussbranschen på grund av ålderskravet. Det här kan förhoppningsvis ändra på det, säger Caj Luoma, chef för kompetensförsörjning på Transportföretagen.
Det nya körkortsdirektivet väntas antas av EU formellt under hösten. Därefter är det upp till den svenska regeringen att föra in det i svensk lagstiftning. EU-länderna har tre år på sig att införliva de nya bestämmelserna i nationell lagstiftning och ytterligare ett år på sig att förbereda genomförandet.
– Nu hoppas vi att regeringen snabbt går vidare och inför de nya reglerna i Sverige. Det här beslutet är en win-win – för unga människor som vill in i yrket, för kollektivtrafiken som behöver fler förare, och för samhället som vill ställa om till mer hållbara resor, säger Anna Grönlund.
EU-parlamentet sa också ja till att den som har B-körkort ska få köra fordon som är upp till 4,25 ton tunga istället för som idag 3,5 ton. Förutsättningen är att fordonen drivs med alternativa drivmedel.
I praktiken handlar det om att göra det möjligt för förare med B-körkort att köra exempelvis eldrivna färdtjänstbussar som oftast väger mer än 3,5 ton eftersom batterierna är tyngre än flytande drivmedel eller gas. Även för taxibranschen är det här en viktig förändring.
Enligt det nya körkortsdirektivet ställs krav på läkarintyg vid förnyelse av körkort för buss och lastbil (behörigheterna C, CE, C1, C1E, D, D1, DE eller D1E). I dag ställer Sverige krav på läkarintyg vid förnyelse när körkortsinnehavaren har fyllt 45 år. I det nya direktivet gäller dock kravet på läkarintyg oavsett ålder.
Ett EU-gemensamt digitalt körkort ska införas i alla medlemsländer inom EU. Kortet ska finnas tillgängligt i form av ett elektroniskt intyg i kombination med en digital plånbok. Kortet ska kunna laddas ned flera gånger och till olika enheter.
Det ska framtiden fortfarande vara möjligt att få ett traditionellt, fysiskt körkort utfärdat. Digitala körkort införs i Sverige år 2030.
Lämna ett svar