Volvo Bussar har gått in i ett nytt, strategiskt partnerskap med den sydamerikanska busstillverkaren Marcopolo. Det avslöjade de båda företagen i samband med mässan Busworld i Bryssel. Bakgrunden är att Volvo Bussar vill bredda sitt produktutbud, samtidigt som företaget stärker sin närvaro på den europeiska turisbussmarknaden. Det nya partnerskapet innebär att Volvo och Marcopolo ska lansera en ny premiumbuss på den franska och italienska marknaden. Bussen byggs på Volvos chassi B13R med Marcopolos kaross GB 1200, anpassad för Europa.
Samarbetet innebär att kompletta bussar kommer att säljas via Volvo Bussars etablerade servicenätverk i Frankrike och Italien. Ansvaret för både försäljning och service ligger hos Volvo Bussar. De aktuella bussarna kommer att finnas i både två- och treaxliga versioner.
Paradiso G8 1200 byggs i Marcopolos fabriker i Brasilien och kombineras med Volvos B13R-chassi från Sverige. Modellen ska nu homologiseras för den europeiska marknaden. De första leveranserna i Frankrike och Italien väntas ske i slutet av 2026.
Marcopolo uppger att företaget redan har inlett tester och valideringar inför en homologisering av modellen i Europa.
– Samarbetet med Marcopolo stärker vårt erbjudande till kunder i Frankrike och Italien, och framöver även i andra europeiska länder”, säger Thomas Nylund, chef för Volvo Bussar Europa.
– Partnerskapet med Volvo Bussar är helt i linje med vår strategi för den europeiska marknaden. Vi ser en konkret möjlighet att erbjuda skräddarsydda lösningar med en produkt utvecklad för att möta de specifika kraven i Frankrike och Italien, kommenterar André Armaganijan, vd för Marcopolo.
Paradiso G8 har sedan lanseringen sålts i mer än 5 000 exwemplar, av vilka cirka 1 500 har exporterats från Marcopolos brasilianska hemmamarknad. Modellen finns nu i trafik i länder som Peru, Chile, Uruguay, Sydafrika, Ghana, Förenade Arabemiraten och Qatar.
Marcopolo grundades för 76 år sedan och har nu elva fabriker i sju länder.
de är inte vacker