”Intresset är stort, men de obesvarade frågorna många.” Det säger Ingrid Skogsmo, forskningsledare på VTI (Statens väg- och transport-forskningsinstitut), om en ny studie av självkörande taxibilar i städerna. I storstäder i USA och Kina är sådana bilar redan i trafik. En studie som VTI har gjort visar vilka lärdomar Sverige och Europa kan dra om man i stor skala ska införa självkörande taxibilar, Robotaxi.
Robotaxi körs helt utan förare, beställs via en app, och finns idag i kommersiell drift i städer som San Francisco och Phoenix i USA och Shenzhen i Kina. Men i Europa finns inget motsvarande i stor skala, även om tester pågår i flera städer. Hamburg siktar exempelvis på att 2030 ha 10 000 självkörande, anropsstyrda småbussar i trafik.
I den nya studien från VTI analyserar forskarna erfarenheter från USA och Kina inför eventuella satsningar i Sverige.
– Vi ser ett stort intresse för tekniken och tjänsten, men också många obesvarade frågor. Robotaxi måste bidra till samhällsmål som klimatnytta och ökad tillgänglighet, inte bara vara en teknisk nyhet, säger Ingrid Skogsmo, forskningsledare på VTI och projektledare för studien.
Två centrala frågor när det gäller robotaxi är säkerhet samt hur fordonen samverkar med annan trafik. Bland annat visar erfarenheter från Kalifornien att det är viktigt att tidigt koppla in räddningstjänsten i arbetet. De autonoma fordonen måste ju hantera utryckningsfordon och nödsituationer på rätt sätt.

Många ava de självkörande taxibilarna i Waymos flotta är tillverkade av Jaguar och har ett helt paket av sensorer på taket. Foto: Waymo.
Frågan är också hur robotaxi ska integreras i det övriga transportsystemet. I teorin kan robotaxi erbjuda trafik dygnet runt och fylla luckor i den vanliga kollektivtrafiken. Men erfarenheterna hittills visar på liten påverkan på människors resvanor.
Dessutom finns det en risk att robotaxi kan bidra till en ökad trafik om de ersätter gång eller resor med cykel eller buss.
Och hittills finns det inte någon affärsmodell som fungerar fullt ut, trots att det har gjorts stora investeringar i tekniken. Studien konstaterar att det med nuvarande tekniknivå troligen krävs sannolikt städer med minst en halv miljon invånare och stora fordonsflottor för att nå ekonomisk bärkraft. En avgörande faktor kan vara ett samarbete mellan robotaxiföretag och annan kollektivtrafik eller taxi.
– Små pilotprojekt räcker inte för att förstå de verkliga effekterna. För att kunna utvärdera hur robotaxi fungerar i samhället, vilka bidrag de kan ge till samhällsmålen och hur affären ser ut behöver vi tänka större och kanske på nya sätt säger Ingrid Skogsmo.
Kommuner eller regioner som funderar på att införa självkörande taxibilar måste enligt studien vara på det klara med vad man vill uppnå med tekniken. Dessutom finns det en rad praktiska frågor som måste lösas. från laddplatser till regler för på- och avstigning. Likaså tydliga säkerhetskrav och hur robotaxi kan integreras med annan kollektivtrafik.



Artiklar(RSS)
Lämna ett svar