
I Göteborg testas nu en självkörande buss. Norska Applied Autonomy är en av de aktörer som är engagerat i projektet. Foto: Karsan.
Det svenska IT-företaget Consat Telematics och norska Applied Autonomy etablerar ett strategiskt partnerskap. Syftet är att utveckla innovationer när det gäller självkörande fordon, bland annat inom busstrafik, likaså en etablering på nya marknader. Consat Telematics köper också in sig med en minoritetspost i Applied Autonomy. Det norska företaget är redan engagerat i ett antal projekt med självkörande, autonoma, bussar. Dit hör den autonoma busslinje som just nu testas av Västtrafik i Göteborg.
– I Europa och globalt står kollektivtrafikföretag inför ökande driftskostnader och en växande brist på bussförare. I takt med att bristen tilltar i branschen kommer autonoma bussar i allt högre grad att komplettera traditionella fordonsflottor och utöka kollektivtrafikens räckvidd. I det ingår lösningar för mobilitet på första och sista sträckan, skriver Consat Telematics i ett pressmeddelande.
Consat Telematics uppger att flera bussoperatörer som man arbetar med redan har signalerat att autonoma bussar kommer att bli en betydande del av deras långsiktiga fordonsplanering.
– Partnerskapet visar marknaden att vi inte bara levererar högpresterande lösningar i dag, utan också aktivt förbereder oss för de teknologier, affärsmodeller och driftsmässiga behov som kommer att forma kollektivtrafiken i framtiden, skriver Consat Telematics.
– Samarbetet öppnar också dörrar till marknader där trafik med autonoma fordon utvecklas snabbt, exempelvis Nederländerna och Norge.
Samarbetet öppnar enligt parterna även nya möjligheter, exempelvis när det gäller rangering av bussar i bussdepå, något som Volvo Bussar testade redan 2019.
– Partnerskapet med Consat Telematics gör att vi sömlöst kan integrera vår lösning för styrning av autonoma fordonsflottor med Consats styrkor inom intelligenta transportsystem. Det skapar en omedelbar väg för att hjälpa kunder att hantera den växande förarbristen och ställa om till blandade flottor med både autonoma och förarstyrda fordonsflottor, säger Olav Madland, vd, Applied Autonomy.





Artiklar(RSS)
Lämna ett svar