Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bussföretagen: Regeringen måste se över miljözonsregler

Regeringen måste se över miljözonsreglerna, skriver Sveriges Bussföretag i en debattartikel med anledning av Stockholms stads planer.

”Debaclet kring Stockholms stads process när det gäller att införa miljözon klass 3 visar att reglerna behöver ändras. Regeringen måste se över regelverket och ändra trafikförordningen. Då kanske vi kan undvika fler dikeskörningar i de kommunala processerna kring miljözoner”. Det skriver Sveriges Bussföretags branschchef Anna Grönlund i en debattartikel i Altinget apropå Stockholms planer på att införa miljözon klass 3.

Bakgrunden är Stockholms stads beslut att införa miljözon klass III i delar av Stockholms city. Länsstyrelsen har dock stoppat införandet åtminstone tills vidare i väntan på att myndigheten prövar överklaganden av det rödgröna styrets beslut.

– I praktiken leder ett införande till tillträdesförbud för vissa fordonstyper, till exempel för turistbussar, det vill säga klass III-bussar. Den enda rimliga slutsatsen är att regelverket behöver ändras, och anpassas efter verkligheten, skriver Anna Grönlund.

Sveriges Bussföretags branschchef Anna Grönlund. Foto: Ulo Maasing.

Hon pekar bland annat på att Sveriges Bussföretag till både den politiska ledningen och tjänstemännen i Stockholms stad har visat att av de nästan 1 800 klass III-bussar som var i trafik under hösten 2023 var enbart en eldriven.

– Och den bussen kördes inte ens i turist- och beställningstrafik, utan i upphandlad linjetrafik i Norrbotten.

– I dag finns det bara eldrivna klass III-bussar som tillverkats i Kina. Detta skapar ytterligare problem, då flertalet offentliga upphandlare ställer sociala hållbarhetskrav som gör att dessa fordon inte kan användas i deras avtal, framhåller Anna Grönlund.

Hon konstaterar att ett syfte med utformningen av regelverket för miljözon klass 3 var att den skulle vara teknikdrivande.

– Att driva på elektrifieringen är en lovvärd målsättning, men regelverket måste vara anpassat efter verkligheten. Finns inte fordonen på marknaden drivs inte elektrifieringen på, utan fordonsslaget i fråga ges i stället ett totalt tillträdesförbud. När verkligheten kommer i kapp prognoser, och dessa prognoser visat sig vara felaktiga, då behöver regelverket ses över, skriver Anna Grönlund med direkt adress till regeringen.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)