Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Förnyat för Nobina i Värmland

Värmland har tilldelat Nobina ett korttidsavtal för både stads- och regionbusstrafiken i regionen. Foto: Nobina.

Bussoperatören Nobina har fått sitt trafikavtal i Värmland förnyat i ett nytt kontrakt som omfattar all region- och stadstrafik i regionen. Avtalet är ett korttidsavtal som gäller från december 2027 till juni 2029 och kan förlängas ett år. Avtalet omfattar cirka 200 bussar, varav många är elbussar. Med tanke på avtalstidens längd var det väntat att den befintliga trafikutövaren skulle tilldelas det. Nobina var också enda anbudsgivare.

– Det är mycket glädjande att Region Värmland tillsammans med Nobina väljer att fortsätta att utveckla kollektivtrafiken i Värmland och satsa på en hållbar kollektivtrafik med resenären i fokus. Vi är stolta över det fortsatta förtroendet och ser fram emot samarbetet, säger Martin Pagrotsky, vd Nobina Sverige.

Att Värmland nu tecknar ett korttidsavtal med Nobina beror på flera stora förändringar som påverkar kollektivtrafiken i regionen den närmaste tiden. Resecentrum i Karlstad byggs om och en ny bussdepå ska byggas. Nobina kör både region- och stadstrafiken i Värmland idag.

Redan i januari beslutade politikerna i kollektivtrafiknämnden i Region Värmland att nästa upphandling av busstrafiken i Värmland skulle ske på ett korttidsavtal. Därmed gick regionen ifrån planen att i år genomföra en upphandling med ett 10 – 12-årigt avtal.

Efter det nya korttidsavtalet planerar regionen att återgå till längre avtalsperioder i sina bussupphandlingar.

Enligt den senaste Kollektivtrafikbarometern från 2024 är Värmland ett av de län där resenärerna är som mest nöjda med sin kollektivtrafik. Hela 78 procent av resenärerna uppger att de var nöjda med sin senaste resa.

Tilldelningsbeslutet kan överklagas till och med den 10 oktober.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)