Nästa upphandling av busstrafik i Värmland kommer att ske på ett korttidsavtal på ett eller två år. Det beslutade politikerna i regionens kollektivtrafiknämnd på tisdagen. Därmed går man ifrån planen på att i år genomföra en upphandling med ett 10 – 12-årigt avtal.
Bakgrunden är att det nuvarande avtalet för busstrafiken i Värmland utanför Karlstad gäller fram till december 2027. Regionen hade planerat att i år genomföra en ny bussupphandling för ett 10 – 12-årigt avtal.
Men nu står det klart att både det nya resecentrumet i Karlstad och den nya bussdepån där blir färdiga senare än planerat. Dessutom vill regionen i upphandlingen också väga in hur kris- och beredskapsfrågor kan påverka kollektivtrafiken. Därför beslutade kollektivtrafiknämnden i Region Värmland på tisdagen att istället genomföra en kortare upphandling på 1 – 2 år. Genom att upphandla trafiken på ett kort avtal skapas förutsättningar för att en längre upphandling senare ska kunna genomföras med alla nödvändiga faktorer på plats.
Efter korttidsavtalet planerar regionen att återgå till längre avtalsperioder i sina bussupphandlingar.
Idag kör Nobina en stor del av busstrafiken i Värmland utanför Karlstad på ett avtal från 2015. I sommar tar Nobina också över tätortstrafiken i Karlstad som för närvarande körs av Keolis.
Att trafiken upphandlas på korttidskontrakt torde i praktiken innebära att nuvarande operatörer får sina trafikavtal förlängda eftersom det är näst intill omöjligt för nya aktörer att etablera sig och göra nödvändigs investeringar för en så kort avtalstid som ett eller två år.
Lämna ett svar