Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

KONTAKT – internationella elbussnyheter i urval

Första batteridrivna amfibiebussen för sightseeing sätts in i London. Foto: Seahorse Amphibious Vehicles.

Vi ger er ett axplock elbussnyheter från andra länder, främst i Europa men ibland även med utblick till andra delar av världen. Den här gången: Premiär för batteridriven amfibiebuss; Bränslecellsdriven regionbuss från Nordirland; Ung trådbusstad satsar vidare.

Storbritannien: Det anrika sightseeingföretaget Big Bus Tours, grundat 2011, finns i en rad städer i både Europa och i övriga världen. Företaget lanserar nu vad man hävdar är den första batteridrivna amfibiebussen i världen för sightseeing.

Tillverkare är det brittiska företaget Seahorse Amphibious Vehicles och den första bussen ska sättas i trafik i London och på Themsen. Bussen klarar en hel dags sightseeing på en laddning. Den kan ta upp till 36 passagerare och har en besättning på två personer. Toppfarten till sjöss är åtta knop och på land cirka 45 kilometer i timmen.

Seahorse Amphibious Vehicles är baserat i staden Slough, väster om den brittiska huvudstaden. Företaget räknar nu med att under det kommande året etablera en produktionslina med kapacitet för 24 amfibiebussar per år.

Nordirländsk Wrightbus lanserar en vätgsdriven turistbuss. Först ut blir dock en version för regiontrafik och för längre busslinjer.

Storbritannien: En av de stora busstillverkarna på den brittiska marknaden är Wrightbus med bas i Nordirland. Företaget arbetar också på att etablera sig på den europeiska kontinenten, i första hand Tyskland där man bland annat har funnit en marknad för sina vätgasdrivna bränslecellsbussar.

Efter att under flera årtionden helt ha fokuserat på bussar för kollektivtrafik gav sig företaget i våras åter in på marknaden för turist- och långfärdsbussar.

Den första modellen, Contour, som lanserades i våras har en konventionell drivlina, är tillverkad hos King Long i Kina och kommer i såväl vänsterstyrd som högerstyrd version. För några dagar sedan blev det klart att man får en första order på 39 bussar från det irländska bussföretaget Bus Eireann som i första hand avser att använda bussarna för skoltrafik.

Men Wrightbus är en av de busstillverkare i Europa som satsar på bränslecellsbussar och företaget planerar därför att inom ett och ett halvt år lansera en vätgasdriven turistbuss. Först ut blir dock en version för regiontrafik,  en femton meter lång dubbeldäckare med plats för 84 sittande passagerare och två rullstolar. Modellen får också plats för tio kubikmeter bagage.

Räckvidden uppges av Wrightbus till 1 000 kilometer på en tankning som tar cirka tio minuter.

Till skillnad från turistbussen Contour ska både chassi och kaross tillverkas på hemmaplan, i Nordirland.

Den tjeckiska staden Ústí nad Labem bygger ut sitt trådbussnät. Foto: Skoda Group.

Tjeckien: Den tjeckiska staden Ústí nad Labem med drygt 90 000 invånare etablerade sitt trådbussnät så sent som 1988. Och man fortsätter att satsa på trådbussarna och bygga ut nätet.

I slutet av förra året hade staden en flotta på 75 trådbussar och nu har Ústí nad Labem tecknat ett ramavtal med Skoda Group om upp till 30 nya trådledbussar. Bussarna är 18 meter långa och drivs av två motorer om vardera 160 kW. Dessutom är de utrustade med batteripaket som gör att de kan köra upp till tolv kilometer på sträckor utan luftledning.

Taggat som: , , , , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)