
I Norge har bussbranschen och flera myndigheter enats om vassare kontroller av utländska turistbussar. Foto: NHO ’Transport.
Kontrollen av utländska turistbussföretag som kör cabotage i Norge bör intensifieras och effektiviseras. Det har den norska bussbranschens organisation NHO Transport och flera norska myndigheter enats om vid ett möte där man gick igenom sommarens erfarenheter av utländska turistbussars aktivitet i landet. Cabotage är att bedriva transporter inom ett land med bussar som är registrerade i ett annat land.
På mötet mellan myndigheterna och den norska bussbranschen konstaterade parterna att det är både svårt och tidskrävande för Statens vegvesen (motsvarande Trafikverket) att kontrollera utländska turistbussar. Anledningen är att kraven på dokumentation från bussföretagens sida är begränsat. Det är också svårt att kartlägga de verkliga lönerna för de utländska turistbussförarna.
– Det visade sig att man hellre bör kontrollera de utländska turistbussarnas skatte- och avgiftsförhållanden närmare. Utländska turistbussföretag ska vara momsregistrerade och är momspliktiga vid en årsomsättning på över 50 000 norska kronor. Då ska de betala tolv procent moms, men ytterst få gör detta idag, säger Jon H Stordrange, vd för NHO Transport.
– De ska dessutom varje månad skicka in arbetsgivardeklaration till skattemyndigheterna och socialförsäkringssystemet. Det sker inte heller.
Bakgrunden till mötet var en kartläggning som NHO Transport gjorde under sommaren. Den visade bland annat att mer än 60 procent av de utländska turistbussarna i Norge kommer från Litauen och Polen. Fyra bussföretag från de båda länderna samt Estland toppar listan över utländska turistbussföretag i Norge.
På mötet mellan den norska bussbranschen och myndigheterna diskuterades också om dagens cabotageregler bör ändras för att underlätta kontrollerna. Parterna var på mötet eniga om att det bör vara ett krav att bussar som används för cabotage ska transportera passagerare in till Norge, likaså att man inför en karensperiod på 20 dagar.



Artiklar(RSS)
Jag vill veta mer info av er.
Tack
Roy