
Den tillfälliga Slussenterminalen i Stockholm.Skyddet ska stärkas särskilt vid stora bytespunkter för kollektivtrafiken enligt regeringens förslag. Foto: Ulo Maasing.
Skärpta krav på skydd och säkerhet är välkomna. Men det är oklart vem som ska ta ansvar för kostnaderna. Följden kan bli att bussföretag och andra trafikföretag kan drabbas av stora kostnadsökningar som i förlängningen kan leda till minskad trafik. Det skriver Sveriges Bussföretag i sitt remissvar till regeringens förslag till en ny lag om kollektivtrafikskydd och ett nationellt program för järnvägs- och kollektivtrafikskydd.
Tidigare i år presenterades två utredningar om hur skyddet för resenärer i kollektivtrafiken ska stärkas. Bakgrunden var de senaste årens ökade hotbild i samhället.
Redan då välkomnades förslagen av Sveriges Bussföretag. Samtidigt tog bussföretagen upp frågan om hur ett ökat skydd ska finansieras.
– Ska samhället stärka skyddet i kollektivtrafiken är det en insats som också samhället får ikläda sig finansieringsansvaret för. Det är inte rimligt att kostnaden för dessa åtgärder vältras över på företagen, sa då Anna Grönlund, branschchef vid Sveriges Bussföretag.
I sitt remissvar till regeringen tar organisationen åter upp frågan om hur det ökade skyddet ska finansieras. Bussföretagen varnar för att de åtgärder som regeringen föreslår riskerar att medföra betydande kostnadsökningar för företagen om inte ansvarsfördelningen klargörs.
– I ett allt hårdare samhällsklimat är det viktigt att kollektivtrafiken upplevs som trygg och säker, både för resenärer och personal. Men ansvaret för finansieringen får inte helt lämpas över på bussföretagen, som redan pressas ekonomiskt. Om kostnaderna för nya skyddsåtgärder ensidigt läggs på företagen riskerar det att drabba både trafikutbudet och tillgängligheten, säger Anna Grönlund.
Bussföretagen skriver att staten, regionala huvudmän och trafikföretagen gemensamt bör ta ansvar för finansieringen av de åtgärder som behövs för att öka skyddet i kollektivtrafiken.
– Regeringens utredning har inte tillräckligt belyst belyst de ekonomiska konsekvenserna av förslagen. Det gäller i synnerhet kostnader för risk- och sårbarhetsanalyser, skyddsplaner och det ökade samverkansarbete som föreslås av utredningen, skriver bussföretagen.
– I upphandlad trafik måste nya säkerhetskrav återspeglas i ersättningsmodellerna. Bussbranschen verkar med små marginaler, och varje ny kostnad får direkta konsekvenser för verksamheten. För att regelverket ska vara hållbart krävs förutsägbarhet, tydliga ansvarsförhållanden och realistiska ekonomiska förutsättningar, säger Anna Grönlund.



Artiklar(RSS)
Lämna ett svar