Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Premiär för unik elbuss i Umeå

Hybriconbuss

Umeås nya elbuss premiärvisades idag i björkarnas stad. Det är en ultrasnabbladdad stadsbuss med teknik från Umeåföretaget Hybricon och med kaross från polska AMZ. Bussen ska trafikera flygbusslinjen i Umeå och gå mellan Umeå Airport och centrum. På sin väg till Sverige visades bussen nyligen vid den stora bussmässan Busworld i Kortrijk, Belgien.

Om erfarenheterna från trafiken blir bra har Umeå kommun planer på att skaffa fler elbussar till stadstrafiken. Bussen drivs med elektriska navmotorer från det tyska företaget Ziehl-Abegg. Trafiken körs av Nobina.

Själva bandklippningen och premiären ägde rum i hällande regn. Efter bandklippningen åkte alla med den nya elbussen till flygplatsen där de fick en demonstration av hur laddningen går till och därefter gick bussturen till Holmsund där mingel, lunch och en rundtur i verkstaden stod på schemat.

I sin ordinarie trafik laddas bussen vid en särskild laddstation vid ändhållplatsen vid flygplatsen. Fem minuters laddning räcker för en timmes körning.

Bussen är speciellt utvecklad för ett nordiskt kallt klimat.

Umeås kommunalråd Lennart Holmlund(S) och Hybricons vd Jonas Hansson invigde den nya elbussen i Umeå med traditionell bandklippning.

Umeås kommunalråd Lennart Holmlund(S) och Hybricons vd Jonas Hansson invigde den nya elbussen i Umeå med traditionell bandklippning.

– Våra kunder kommer att kunna se fram emot att åka en klimatsmart tyst buss. Våra förare kommer att kunna se fram emot att ny och bra arbetsmiljö. Och med tanke på att bussen utvecklats lokalt här i Umeå är vi självklart att extra stolta få förtroendet att köra den, säger Lennart Skoog, trafikchef på Nobina i Umeå.

Bussen, Hybricon Arctic Whisper (HAW), har köpts in av Umeå kommun och kommer att trafikera sträckan mellan Umeå Airport och Umeå central, en sträcka som redan idag körs av Nobina.

– Vi har sedan 2008 haft ett bra samarbete med Umeå kommun och Länstrafiken i Västerbotten. Nu tar vi ytterligare ett steg i detta samarbete genom att kunna vara med i introduktionen av en världsunik buss i Sverige. Det är bra för kunderna, för Umeå och för kollektivtrafikens utveckling, säger Martin Drakenberg, affärsutvecklingschef på Nobina.

Umeå har som mål att redan 2016 ha ett tjugotal elbussar i trafik.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

1 kommentar »

  1. Polish bus AMZ Citysmile 🙂

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)