Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Dalatrafik: Nobina har gjort allt för att försena upphandlingen

Keolis får trafik i Dalarna med 90 bussar. Sannolikt kommer man att flytta över en mängd bussar från Sundsvall där företaget har förlorat trafiken. Foto: Ulo Maasing.

Keolis får trafik i Dalarna med 90 bussar. Sannolikt kommer man att flytta över en mängd bussar från Sundsvall där företaget har förlorat trafiken. Foto: Ulo Maasing.

Dalatrafik anklagar nu bussoperatören Nobina för att ha gjort allt för att försena direktupphandlingen i Dalarna och tvinga in Dalatrafik i ett nytt avtal med företaget. Det skriver Dalatrafik i ett pressmeddelande där man presenterar den direktupphandling man nu har genomfört och som bussmagasinet.se tidigare presenterat.

Här återger vi Dalatrafiks pressmeddelande:

”Arbetet med upphandlingen har varit kantad av betydande svårigheter i form av otaliga överklagningar i juridiska instanser som förvaltningsrätt och kammarrätt vad gäller hela eller delar av underlaget i upphandlingen.

Vår motpart i denna omfattande juridiska process har varit, och är, vår nuvarande samarbetspartner, Nobina AB.  Långa handläggningstider i rättssystemet har inneburit handlingsförlamning och osäkerhet om fortsatta tidsramar i upphandlingsprocessen.

Nu går vi vidare
Vi ville inte att situationen skulle bli ohållbar. 

För att säkra trafiken och skapa trygghet för resenärer och medarbetare har nu AB Dalatrafik ingått ett avtal med Keolis och Sambus. Avtalet har tillkommit genom en ”direktupphandling” (tilldelning av kontrakt utan föregående annonsering.)

Genom dessa avtal säkrar vi kollektivtrafiken i Dalarna. Det innebär att resenärerna och våra medarbetare såsom förare, mekaniker och servicepersonal som är kopplade till uppdraget kan känna sig trygga.

Vi har hela tiden fört en dialog med våra jurister för att säkerställa att vi handlat inom lagens utrymme. Med anledning av den situation som föreligger har våra jurister ansett det möjligt att teckna avtal på de här premisserna. Avtalet som presenteras mellan Dalatrafik, Keolis och Sambus är en övergångslösning under en begränsad period.

Till dess att en ny upphandling är färdigställd kommer Keolis och Sambus, att från och med 1 juli  2014 och tillsvidare, bedriva trafiken.  Om inte Dalatrafik gjort denna hade vi inte haft möjlighet att kunna påverka priset i en, för länets innevånare, positiv riktning utan istället tvingats fortsätta med nuvarande operatör.

Prisvärda förslag


Vi gör bedömningen att det är mycket prisvärda avtal som kommit in. Genom att man till en del använder bussar som tidigare gått i ett annat trafikområde har operatörerna inkommit med konkurrenskraftiga och prisvärda anbud. Även nuvarande entreprenören Nobina har varit med i den tidigare direktupphandlingen men har gång på gång gjort allt för att försena och förskjuta den. Allt i olika försöka att försena processen och ”tvinga” in Dalatrafik i ett nytt avtal med sig själv.

De nya entreprenörerna
Keolis och Sambus kommer att stå för fordonen och tar över samma depåer som finns idag.  Ambitionen är att personal som är direkt kopplade till områdena såsom förare, mekaniker och servicepersonal kommer att erbjudas anställning hos de nya operatörna.



Sambus AB med säte i Västerås är bildat av 26 privata bussföretag. Delägarna finns i Dalarna, Västmanland, Uppsala, Gävleborg, Jämtland och Södermanland.

Några av Sambusföretagen kör redan linjetrafik idag som underentreprenörer åt Nobina. Västanhede Trafik i Avesta, Hedemora och Säter.  Hedmans Buss och Taxi i Svärdsjö, Siljan Buss i Orsa samt A Erikssons Busstrafik i Älvdalen.



Dalatrafik har skrivit avtal med Sambus i trafikområdena:
1: Avesta., Hedemora, Säter
2: Ludvika, Smedjebacken
3: Borlänge, Falun (del av området).
4: Gagnef, Vansbro, Malung-Sälen
5: Leksand, Rättvik
6: Mora, Orsa, Älvdalen

Som underentreprenör i servicetrafiken kommer Sambus att använda Taxi Dalarna. Detta säkrar taxiverksamheten i länets alla kommuner.



Keolis Sverige ägs av den internationella kollektivtrafikkoncernen Keolis. Man har uppdrag idag bland annat år Storstockholms lokaltrafik och Västtrafik. Tidigare hette man Busslink och körde trafik i Dalarna (Malung, Leksand och Avesta) fram till 2006. 


Dalatrafik har skrivit avtal med Keolis i trafikområde:
3: Borlänge – Falun (del av området).

Avtalen i korthet:

Omfattning: 
All linje- och servicetrafik i Dalarna.
 Sambus  133 bussar + 141 multifordon för främst servicetrafik.
 Keolis 90 bussar.

Längd:
 Keolis avtal gäller tillsvidare.
 Sambus avtal är på 2 år med 1 optionsår.

Kostnader:
 Kalkylerade kostnader för trafik i 3 år:
Sambus cirka 1, 2 miljarder
, Keolis cirka 490 miljoner.”

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)