Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Umeå storsatsar på elektriska bussar

Umeå gör nu en storsatsning på helt elektriska bussar. Om ett år kommer var femte stadsbuss att vara eldriven. I höstas tog kommunen emot sin första het nya, snabbladdade elbuss från Hybricon. Foto: Hybricon.

Umeå gör nu en storsatsning på helt elektriska bussar. Om ett år kommer var femte stadsbuss att vara eldriven. I höstas tog kommunen emot sin första helt nya, snabbladdade elbuss från Hybricon. Foto: Hybricon.

Umeå kommun gör nu en storsatsning på elektriska bussar. Styrelsen för Umeå kommunföretag beslutade på tisdagen att köpa in åtta nya elbussar samt bygga två nya laddstationer. De nya bussarna beräknas vara i trafik från och med vintertidtabellen 2014/15. Om ett år kommer var femte stadsbuss i Umeå att vara elektrisk.

Kommunen har sedan i slutet av 2010 genomfört ett antal tester med fullelektriska bussar. Motiven är att komma till rätta med överskridandena av miljökvalitetsnormerna samt bullerproblem i centrum. Kommunens ambition att förtäta staden i de centrala områdena förstärker behoven av en mycket miljövänlig kollektivtrafik.

Testerna har slagit väl ut. Bussarna är varma och laddtekniken fungerar bra. Både elförbrukning och behovet av laddning är mindre än beräknat. Kommunen går nu vidare med ett fullskaligt demonstrationsprojekt på linjerna 6 och 9 samt del av flygbusstrafiken.

För detta köps åtta nya elbussar in till subventionerat pris av företaget Hybricon. De nya ägarna till det tidigare konkursdrabbade företaget är mycket kapitalstarka industrialister.

– Vi måste få ned luftföroreningarna i centrum. Med det här projektet genomför vi ett projekt i framkant för att lösa problemen. Samtidigt tar vi oss an bullerfrågan, säger Lennart Holmlund (S), ordförande i styrelsen för Umeå Kommunföretag.

De åtta elbussarna, varav tre är ledbussar och fem normalbussar, ersätter sju dieselfordon. Merkostnaden för driften är inledningsvis beräknad till 2,5 miljoner kronor per år. Ambitionen är att lösa merkostnaderna för Umeå Kommunföretag utan att belasta kommunens driftsbudget.

De två nya laddstationerna ska placeras i Röbäck respektive på Carlshöjd, och dessutom krävs en uppgradering av den befintliga laddstationen vid Umeå Airport. Bussarna och laddstationerna skall ägas av Umeå kommun.

– I och med att de är i kommunalt ägo, kan vi nyttja vår egen el, säger Anders Ågren (M), vice ordförande i Umeå Kommunföretag.

Projektet omfattar omkring 20 procent av bussflottan. Om projektet går som planerat är tanken att i nästa steg gå över till elbussar på linjerna 1 och 8.

Vi har tidigare rapporterat om premiären för Umeås första nybyggda, snabbladdade elbuss.

Share Dela

Taggat som: , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)