Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Slutkört för Djurgårdsbussen – ännu en kommersiell busslinje försvinner

Har kört sin sista tur. Den kommersiella linjen Djurgårdsbussen i Stockholm läggs ner av Nobina. Foto: Ulo Maasing.

Har kört sin sista tur. Den kommersiella linjen Djurgårdsbussen i Stockholm läggs ner av Nobina. Foto: Ulo Maasing.

Den kommersiella busstrafik som Nobina har kört mellan Cityterminalen och Djurgården i Stockholm kommer inte tillbaka i sommar. Därmed har ytterligare en av de få busslinjer som startades med stöd av den nya kollektivtrafiklag som infördes för drygt två år sedan gått i graven.

– Vi har gjort ett uppehåll sedan i december och har nu beslutat att inte återuppta trafiken, berättar Nobina Sveriges vice vd Henrik Birath för bussmagasinet.se.

Trafiken har körts med dubbeldäckare som normalt går i trafik mellan Stockholm och Norrtälje med hög komfort och gratis wifi ombord. Mellan trafiktopparna är många av dubbeldäckarna outnyttjade, och det är den överkapaciteten som Nobina har använt för Djurgårdsbussen. Men nu är det alltså slutkört.

– Vi har av flera skäl inte fått ekonomi i trafiken. En delförklaring är konkurrensen från andra kommersiella aktörer med turister som målgrupp, som exempelvis Open Top. En annan är att vi inte kommer in i SL:s reseplanerare eller informationssystem. Vi kan använda hållplatserna, men sedan är dörren stängd från SL:s sida.

– Eftersom vi inte kommit in i SL:s reseplanerare har människor haft svårt att hitta Djurgårdsbussen, så vi har inte ens kunnat hjälpa till vid extrema trafiktoppar som exempelvis Allsång på Skansen.

– Vi har heller inte kommit in i Stockholmskortet som köps av väldigt många besökare till huvudstaden. Man tycker nog att vi är för små för att vara intressanta.

Henrik Birath räknar med att det skulle behövts åtminstone ett års ytterligare trafik för att få ekonomisk bärkraft i trafiken och i det perspektivet har Nobina beslutat sig för att lägga ner Djurgårdsbussen.

– Vi har ju ändå varit ganska uthålliga och kört i nästan två år.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

4 kommentarer »

  1. Tänk att jag förstod redan i uppstarten att det inte skulle löna sig.
    Herr Birath lever i det förgågna, sluta planera mera utan sluta och pensionera dig.

  2. Detta är mycket tråkigt då ett lovvärt kommersiellt initiativ inte lyckas fånga tillräckligt många kunder och därmed inte får ekonomin att gå ihop.
    Jag delar såsom ansvarig för Nacka-Kista Linjen helt Nobinas uppfattning att det är anmärkningsvärt att SL ännu inte släpper in kommersiell trafik i sin reseplanerare. Finns trafiken inte där är det oerhört svårt att synas då de som vill resa kollektivt i Stockholm till mycket hög grad använder sig av denna tjänst.
    Snart har det gått 2 år och 3 månader sedan nya kollektivtrafiklagen infördes. Har fört diskussioner med SL har förts sedan dess, resultat: Först inget, sedan en utredning, sedan ytterligare utredning. Effekt noll.
    Jag frågar mig om detta är att på ett ansvarsfullt sätt göra all kollektivtrafik tillgänglig och synlig för Stockholms läns invånare?

    Noteras bör att Skånetrafiken relativt omgående när nya lagen trädde i kraft tog ett aktivt beslut att låta kommersiella aktörer vara med i sin lokala reseplanerare.

    Man får väl hoppas att även SL vilket år som helst kommer till insikt och beslut i frågan ”Kommersiell trafik i SLs reseplanerare”. Jag väntar med spänning!

  3. Att upplägget var dödfött farrade väl alla från allra första början! Att ha med linjen i SL:s reseplanerare när inte SL-taxa gäller ombord vore väl direkt olämpligt!

  4. Någon (några) måste ju ha ansett att detta var en ”lysande idé” med Djurgårdsbussen – i annat fall hade man väl inte startat den. Förhoppningsvis hade man också innan noga ”analyserat” vad som krävdes för att linjen skulle bli lönsam. Kanske inte väl nog?
    Men frågar jag mig – finns där inte en ”liten lusta” – hos många i branschen – att övervärdera intresset (lusten) hos allmänheten för att åka kollektivt?
    Vare sig den går med elbussar eller inte…

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)