Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Elbusstillverkare lånar från kommunalt bolag

Elbusstillverkaren Hybricon lånar av  kommunens företag i väntan på order. Foto: Ulo Maasing.

Elbusstillverkaren Hybricon lånar av kommunens företag i väntan på order. Foto: Ulo Maasing.

Elbusstillverkaren Hybricon lånar pengar från Umeå Kommunföretag, UKF,  för att klara finanserna.  Hybricon lånar 12 miljoner kronor från UKF och lämnar pant och företagsinteckning som säkerhet. Lånet är enligt Hybricon en av flera åtgärder från företaget för att klara finansieringen fram till dess att Hybricon får order på sina elbussar. Hybricon arbetar också vidare med ytterligare finansieringslösningar.

Lånet enligt avtal löper fram till 1 april 2021 med marknadsmässig ränta och betalas ut till Hybricon med 2 MSEK per månad i sex månader med start november 2017. Ränta erläggs med start 1 april 2019. Lånet förfaller i sin helhet till betalning 1 april 2021.

– Det är mycket glädjande att Umeå Kommunföretag ökar sitt engagemang och nu väljer att investera i Hybricon. Det skapar en trygghet för bägge parter samtidigt som det sänder positiva signaler till bussmarknaden; att vi står stadigare och är redo för nästa order, säger Hybricons vd Johan Suup.

Umeå Kommunföretag är moderbolag för Umeå kommuns samtliga aktiebolag.

De kommunägda bolagen bedriver verksamhet som levererar service och tjänster åt kommunens invånare; bostäder, vattenförsörjning, avlopp, renhållning, energi, hamnanläggningar, parkering och kulturutbud. Exempel på bolag som ingår i koncernen är Umeå Energi, VAKIN/UMEVA, Bostaden, INAB och Västerbottens museum.

Mikael Öhlund, VD och koncernchef, beskriver det som att Umeå Kommunföretag vilar på fyra viktiga ben: kollektivtrafiken, ungt entreprenörskap, administrationen av koncernen samt ägandet av dotterbolagen.

— Det första benet är ansvaret för att kollektivtrafiken fungerar på ett tillfredsställande sätt. Vi anlitar en extern leverantör för dessa ändamål. Ett annat uppdrag är att medverka till utvecklingen av unga entreprenörer genom att erbjuda personal och lokaler. Denna verksamhet drivs av BIC Factory. Det tredje benet är ledningen och det administrativa arbetet med koncernen. Och det sista men kanske största benet är ägandet av dotterbolagen, där bolagskoncernen också är internbank.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)