Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Elektriska nyheter från Scania

Scania visar i Kortrijk bland annat den första hlelektriska till Östersund. Laddning sker via pantograf och tar 3 – 6 minuter per körda tio kilometer. Foto: Ulo Maasing.

Scania visar i Kortrijk bland annat den första hlelektriska till Östersund. Laddning sker via pantograf och tar 3 – 6 minuter per körda tio kilometer. Foto: Ulo Maasing.

Scania presenterar på årets Busworld två elektriska nyheter – en hybridbuss och en fullelektrisk buss. Det är dels en Scania Interlink LD för regional- och förortstrafik och med hybriddrift, dels Scania Citywide i fullelektrisk version. Den senare är en av de bussar som senare i år ska sättas i reguljär trafik i Östersund.

Med lanseringen av Interlink LD som hybridbuss finns modellen nu för diesel, biodiesel, HVO, CNG/CBG, etanol och hybriddrift. Bussen blir ett komplement till Scania Citywide Low Entry Suburban, som också finns tillgänglig för hela utbudet av alternativa bränslen samt i en hybridmodell.

Den Interlink som Scania visar i Kortrijk är tvåaxlig och 13,2 meter lång samt har 55 sittplatser och rullstiolsplats. Bussen har normalgolv, vilket ger högre insteg men behagligare resa.

Modellen är i första hand tänkt för trafik mellan förorter samt mellan förorter och stadscentra. Scania menar att man för den tyoen av trafik mste hitta lämpliga lösningar och att dessa bör vara annorlunda än för trafik i innerstäder. Det är nämligen inte i innerstäderna som städernas befolkning växer snabbast utan i ytterområden och förorter.

Bland nyheterna i Scaniamontern finns Interlink HD. Foto: Ulo Maasing.

Bland nyheterna i Scaniamontern finns Interlink HD. Foto: Ulo Maasing.

– De snabbt växande städerna över hela världen beror i större utsträckning på att förorterna växer än att innerstäder expanderar. Det innebär längre pendlingsresor till jobbet, och kollektivtrafiken i förorter förbrukar faktiskt tre gånger mer bränsle än transporter i innerstäder. Därför behöver vi fokusera mer på att hitta alternativ med icke-fossil drift för de här resorna, förklarade på torsdagen Karin Rådström, som är Head of Buses and Coaches på Scania.

Scania framhåller att företaget i år presenterar sitt bredaste utbud hittills av modeller och drivteknik. Premiär i större sammanhang är det för Citywide i helelektrisk version och med låggolv.

Scania har bergfast övertygelse om att det under lång tid framöver kommer att krävas en bred palett av teknik och drivmedel för bussar. Företaget har också under åren satsat en hel del kraft på sina gasbussar.Och enligt vad företagets representanter framhöll på en presskonferens på torsdagen räknar man med att producera gasbussar under en lång tid framöver.

En nyhet som företaget presenterar på Busworld är att man nu kan erbjuda större gastankar för sina gasbussarna. Därmed ökar man också den möjliga körsträckan för bussarna. Med de nya gastankarna på 1 260 liter får Scania Citywide Low Floor och Scania Citywide Low Entry en körsträcka på cirka 400–450 kilometer beroende på trafiksituationen, topografin och gasbränslets kvalitet. Toppmodellen på 1 875 liter är främst avsedd för ledbussar, som kan uppnå en körsträcka på 600–700 kilometer, beroende på trafiken och bränslets kvalitet.

Share Dela

Taggat som: ,

Categorised in: Busworld, Nyheter

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)