
Göteborg och Arlanda flygplats är idag ensamma om hybridbussar i reguljär trafik. Nu siktar Blekingetrafiken in sig på tekniken. Foto: Volvo.
Nu börjar elektrifieringen av stadsbusstrafiken i Sverige skjut fart. I den upphandling av busstrafik som Blekingetrafiken ska genomföra med sikte på trafikstart 2014 vill man ha minst tio hybridbussar till stadstrafiken i Karlskrona.
Eftersom hybridbussarna är upp till en miljon dyrare i inköp än konventionella diesel- eller gasbussar satsar Blekingetrafiken tio miljoner extra för att få in hybridbussar i Karlskrona.
Johan Emander, trafikutvecklare vid Blekingetrafiken, säger till Sveriges Radio P4 Blekinge att han hoppas att stadstrafiken från 2014 och tio år framåt ska köras med hybridbussar i samtliga stadskärnor i Blekinge.
De elhybridbussar som Blekingetrafiken siktar in sig på ska drivas med biodiesel och el. Bränsleförbrukningen ska vara upp till 40 procent mindre än för motsvarande dieselbuss. Dessutom minskar bullret från busstrafiken avsevärt.
Till skillnad från många andra länder i Europa har det gått trögt med att införa hybridbussar i Sverige. Idag finns hybridbussari reguljär trafik endast i Göteborg samt på Arlanda flygplats, där Swedavia har ett antal hybriddrivna flygplatsbussar från Volvo.
Lämna ett svar