Kostnaderna för kollektivtrafiken rusar i höjden, samtidigt som resandet inte alls ökar i samma takt. Det konstaterar nu även myndigheten Trafikanalys. På flera håll i landet klarar man inte längre utvecklingen utan har börjat skära ner i trafiken. Det är dags för politikerna att förklara hur branschens gemensamma fördubblingsmål ska nås. Eller har målet i all tysthet förvandlats till en ouppnåelig vision?

Är fördubblingen på väg att förändras från mål till dröm när kostnaderna skenar? Och varför debatterar ingen fördubblingsarbetets kostnader?
På nyhetsplats rapporterar vi hur kostnaderna för kollektivtrafiken i det närmaste har fördubblats från 1999 till 2011. Men det är ju inte fördubblade kostnader som branschen ar enats om. Istället ska resandet först fördubblas och sedan kollektivtrafikens marknadsandel.
När nu även Trafikanalys i en färsk rapport lyfter fram de skenande kostnaderna och en resandeökning som inte alls håller samma takt finns det anledning att på allvar ställa frågan om fördubblingsmålet omärkligt har reducerats till en vision, en dröm.
Det är anmärkningsvärt att ansvariga trafikpolitiker i landsting och regioner helt tycks strunta i sambandet mellan fördubblingen och hur den ska finansieras. Det är en debatt som inte alls tycks föras.
Men det är dags att den debatten nu förs högt upp på dagordningen.
Verkligheten är ju att kostnadsutvecklingen nu har lett till att man på fler håll, exempelvis i Västernorrland och Skåne, nu skär i kollektivtrafiken. Då lär det bli svårt att nå ett fördubblat resande. Vi lär få se en liknande utveckling på andra håll eftersom gapet mellan kostnader och resande hela tiden ökar dramatiskt.
Att i det här läget från många regionala kollektivtrafikmyndigheter och länstrafikbolag, liksom från vissa storföretag i branschen, fortsätta att lägga pengar på ett fördubblingsbolag med diffusa uppgifter är inte vettigt.
Fördubblingsbolaget, X2AB, får alltmer karaktär av en drömfabrik som bara slukar pengar.
Kan man överhuvud taget komma i närheten av fördubblingsmålet om man inte förändrar hela branschens struktur och öppnar upp på ett helt annat sätt för kommersiella aktörer?
Och när politikerna börjar räkna på hur man ska klara notan för fördubblingen (om den nu inte bara är en dröm) kan man ju också fundera över hur det kommer sig att de regionala myndigheterna inte ens bryr sig om att följa EU:s regelverk när det gäller upphandlingar.
Och hur det kommer sig att man under åratal har ägnat sig åt att slå ut bussbolag i upphandlingar genom godtyckligt beslutade storlek på paketen i upphandlingar. Eller, som Trafikanalys konstaterar, att man har noll kunskaper om fördelarna med stora eller små paket.
Lämna ett svar