Turerna kring problemen med hybridbussarna i den nordnorska staden Tromsö blir allt tuffare. På onsdagen meddelade Nobina, som kör stadsbussarna i Tromsö, att man kan komma att kräva landstinget (Troms fylkeskommune) på ekonomisk ersättning om man blir tvungen att byta ut de 32 hybridbussarna från Volvo. Och det är inga småpengar det handlar om: styckepriset för de 32 bussarna är tre miljoner norska kronor, skriver den norska dagstidningen Nordlys.
Totalt kan det handla om 1,7 miljoner norska kronor, gånger 32 som Nobina kan kräva i skadestånd för att byta ut hybridbussarna mot andra bussar.
Enligt Nordlys har Volvo av Nobina fått en tidsfrist till den 8 februari för att komma tillrätta med problemen med bussarna.
Enligt tidigare rapporter är det två problem som samverkar, dels de däck som används, dels när bussarna i halt väglag går över från batteri- till dieseldrift och då automatiskt ”gasar på”. I Tromsös många branta och långa backar har det lett till stora problem och som vi tidigare rapporterat vid ett par tillfällen har bussar okontrollerat glidit bakåt i backarna.
Nobinas marknadsdirektör i Norge, Magnar Nilssen, skriver i ett epostmeddelande till Troms fylkestrafikk att Nobinas preliminära värdering är att man har beställt fel busstyp till trafiken i Tromsö.
– Om inte de åtgärder som Volvo föreslår gör att hybridbussarna enligt vår bedömning kan användas i Tromsö måste vi ompröva deras användning. I så fall förbehåller vi oss rätten att återkomma om full ekonomisk kompensation. Tills vidare kommer vi att ställa in trafiken där vi anser att våra säkerhetsmässiga krav inte är uppfyllda, skriver Magnar Nilssen i sitt e-postmeddelande.
Till Nordlys säger han att Troms fylkeskommune måste ta sitt ansvar för att ha beställt hybridbussar.
Lämna ett svar