Stena Line i Norge lanserade i höstas bussanslutningar för att locka fler långväga resenärer till kryssningar mellan Oslo och Fredrikshamn. Och precis som i Sverige har det visat sig att anslutningsbussar öppnar en helt ny marknad för kryssningsfärjorna. Med StenaBussen har antalet kryssningsresenärer från upptagningsområdet ökat med mer än 50 procent.
Lanseringskampanjen för StenaBussen har också fått den norska annonsföreningens utmärkelse ANFO Effekt.
ANFO Effekt är Annonsörföreningen Norges tävling för reklamkampanjer som har haft stor effekt på marknaden. I slutet av januari vann Stena Line guld i kategorin ”NY” för lanseringen av StenaBussen som pågick under en tvåveckorsperiod, från 31 augusti till 15 september 2012. Framgångsreceptet stavas lokalförankring.
– Hela idén med StenaBussen är att göra våra kryssningar med Stena Saga till Frederikshamn i Danmark tillgängliga för fler än Osloborna. Det ville vi återspegla i lanseringen och därför valde vi att visa upp oss på plats i flera olika kanaler, säger Rickard Ternblom, ansvarig för satsningen på StenaBussen.
För att sprida budskapet om att StenaBussen var på väg arrangerades ett tiotal lokala event där bussen visades upp samt en kombination av direktreklam, annonsering och PR i sociala och traditionella kanaler. Förutom Stena Line själva var byråerna DDB, Concept Communication, PHD og Lynx Porter Novelli inblandade i succékampanjen. Övriga pristagare i tävlingen, av totalt 101 tävlande bidrag, var bland annat SAS och Den Norske Bank.
StenaBussen avgår från Lillehammer varje dag som Stena Saga seglar från Oslo och gör upp till 25 stopp längs vägen. StenaBussen bokas på Stena Lines hemsida, telefonbokning och genom de resebyråer som säljer Stena Lines resor i Norge.
I Sverige har Stena Line inga egna anslutningsbussar. Däremot samarbetar man med expressbussföretaget Swebus och dess busslinje från Göteborg till Stena Lines kaj i Karlskrona. Där kan kryssningsresenärer fara vidare till Gdynia.
Lämna ett svar