Drygt ett år efter det att den nya kollektivtrafiklagen började gälla riktar bussbranschen hård kritik mot hur den har mötts av myndigheterna. ”Många regionala myndigheter vet inte hur de ska hantera lagen. Och på många håll stänger man marknaden åtskilliga år framöver”, säger John Strand, ordförande för Bussbranschens Riksförbund, BR; och vd för Flygbussarna.
– En del regionala kollektivtrafikmyndigheter motverkar aktivt kommersiell trafik. Det sker bland annat genom att kommersiell trafik plockas bort ur reseplanerare eller att man etablerar skattestödd trafik som direkt konkurrerar kommersiell, säger John Strand i en intervju med bussmagasinet.se.
Hela intervjun kan läsas här på bussmagasinet.se under Intervju.
– Man tycks från de regionala kollektivtrafikmöjligheterna se den kommersiella trafiken som ett hot. Men man måste kunna diskutera vad som är möjligt att köra kommersiellt. Trafikplikt stänger marknaden.
– Jag är helt sker på att en marknadsöppning skulle bidra till en resandeökning. Men då måste de regionala kollektivtrafikmyndigheterna vilja öppna för kommersiell trafik.
Lämna ett svar