Plug-inhybridbussar är 75 procent mer energieffektiva än gasbussar. Det hävdar Volvo Bussar som med start senare i vår ska genomföra fältprov med tre pluginhybrider i Göteborg, rapporterar Volvo Global News. Plug-inhybriden är i grunden samma buss som Volvos hybridbussar som nu finns i trafik ett stort antal städer i Europa, men endast i Göteborg och på Arlanda i Sverige.
I de vanliga hybridbussarna återvinns bromsenergin som sedan används till att driva bussens elmotor. Pluginhybriden gör det också möjligt att ladda bussens batterier från elnätet.
– Fördelarna med plug-inhybriden är många, förklarar Volvo Bussars miljöchef Edward Jobson i Volvo Global News.
– Eftersom de kan köras längre sträckor på el än vanliga hybridbussar är de tystare. Det är viktigt eftersom buller är ett stort problem i dagens städer. Plug-inhybriden är också energieffektiv. Vi spar 75 procent, jämfört med en gasbuss.
För att inte passagerarna ska behöva vänta på att batterierna laddas har man byggt laddstationer på den aktuella linjens ändhållplatser.
– Men bussen har också en dieselmotor, så det är ingen kris om den skulle vara försenad så att man inte hinner med en laddning, säger Jobson.
Han uppger att kostnaden för en laddstation är ungefär densamma som för en buss. En laddstation kan betjäna fem – sex bussar, men har en mycket lång livstid.
Bussarna ska gå på linje 60 i Göteborg, men utanför ordinarie tidtabell.
– Vi vill se hur det fungerar och vad som sker när bussarna körs genom centrala Göteborg utan några som helst utsläpp, säger Edward Jobson.
Lämna ett svar