Nyheten att KR Trafiks ägare Gunnar Sahlén säljer 25 procent av sitt företag till Byberg&Nordin respektive A Björkskoncernen är kanske inte helt överraskande. Sett i ett bredare sammanhang är affären ett utslag av den ganska omfattande strukturförändring av svensk bussnäring som vi troligen får se de närmaste åren.
Det är en förändring som redan har inletts och som kommer att förändra vardagen för många i branschen. I september 2011 köpte Byberg&Nordin in sig med en stor aktiepost i A Björks AB, moderföretag till bland annat Björks Buss, Mellansvensk Omnibustrafik, VS&Perssons Bussar och Siljan Buss.
A Björks ägs numera av High Coast Holding AB där Alan Björk är vd och Tomas Byberg är styrelseordförande.
Tuffare konkurrens
I samma företag gick nyligen den holländska busstillverkaren VDL som minoritetsägare – detta sedan A Björks AB hade sålt den svenska VDL-agenturen VDL Bus & Coach till High Coast Holding. VDL Bus & Coach leds av förre Keolischefen Anders Lundström, gammal kompis med Tomas Byberg.
Räkna med att VDL kommer att få ett betydligt starkare fäste på den svenska bussmarknaden framöver och att andra busstillverkare kommer att mötas av en ännu tuffare konkurrens än hittills. Volvo och Scania kommer att förlora marknadsandelar. När en ny aktör växer sig stark på en marknad är det ju främst de tidigare marknadsledarna som kommer att var de som tappar mest marknadsandelar.
Men det är bara en av konsekvenserna av affärerna kring Björks, Byberg&Nordin och nu senast KR Trafik.
För några år sedan bildade en rad samverkansbolag från Sverige norr om Mälaren Together AB, ett samverkansbolagens samverkansbolag. Där var även Centrala Buss i Jämtland-Härjedalen med. Det är man inte längre. Nu får man konkurrens, inte bara från ärkerivalen KR Trafik utan också från de gamla polarna i Together… Man kan fråga sig om KR Trafik nu kommer att gå med i SAMBUS. Och i Together?
Generationsskifte
Klart är i alla fall att Tomas Byberg snabbt håller på att bli ett av de verkligt tunga namnen i bussbranschen. Det är inte så ologiskt med tanke på att hans familjeföretag Byberg&Nordin är ett erkänt mycket välskött företag och att han själv är en tävlingsmänniska av rang, gammal allsvensk hockeylirare som han är.
Dessutom representerar han ett generationsskifte i branschen.
Gunnar Sahlén på KR Trafik är med sina 60 år i en ålder då många företagare på allvar börjar fundera över sin exit. Den tre år äldre Alan Björk likaså. Tomas Byberg fyller 53 i dagarna och har därmed en bra bit kvar tills det är dags för de funderingarna att slå rot.
Byberg&Nordin har med sina 9 – 11 procents vinstmarginal de senaste åren också haft en klart bättre lönsamhet än både Björks och KR Trafik.
I det perspektivet är det inte onaturligt att Tomas Byberg med stora kliv är på väg att etablera sig som något av en busskung i den del av landet som ligger norr om Mälaren. Att han själv är föga kunglig till karaktären är knappast någon nackdel.
Dessutom kan man glädja sig åt att affären med KR Trafik stärker de entreprenörsledda bussföretagens ställning i Sverige. Det är ju inte de som drar ner hela branschens lönsamhet. Det gör istället de statligt ägda, utländska jätteföretagen.
Fler affärer kommer
Affären KR Trafik – Björks – Byberg&Nordin lär knappast vara den sista i den företagssfären. Men det kommer att ske fler storaffärer i branschen i övrigt de kommande åren. Låt oss titta i kristallkulan.
I dagarna kom beskedet att Krister Engdahl på småländska Flexbuss Sverige AB lämnar vd-posten i det företag han själv äger. Han har själv sagt att han avser att fortsätta som ägare, ”åtminstone tills vidare”. Den formuleringen öppnar onekligen för funderingar…
Göran Mellström på Sveriges största familjeägda bussföretag är jämnårig med Alan Björk och har jobbat som en iller i hela sitt liv. Hur länge tänker han fortsätta? Och vad händer sedan med Bergkvarabuss och övriga företag i koncernen, inte minst med tanke på hur central Mellström är för verksamheten?
De utländska, statliga trafikföretagen i Sverige går med storförlust. Veolia har slängt in vantarna i flera andra länder, bland dem Danmark och Norge. Är Sverige nästa, och i så fall när?
Och hur länge kommer Arriva Sverige att tillåtas blöda innan ägarna i den tjusiga Deutsche Bahnskrapan vid Berlins Potsdamer Platz lessnar?
De stora strukturförändringarnas tid i bussbranschen har bara börjat.
U.M.
Men finns Together AB idag? verkar inte så!