Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Fördubblade expressbussar på sex veckor

FlixBus är en av de nya aktörerna på marknaden för långväga busstrafik i Tyskland. Den långväga trafiken avreglerades vid årsskiftet och nu växer nya linjer och företag fram i snabb takt. Foto: FlixBus.

Marknaden för långväga expressbusslinjer har i det närmaste fördubblats på sex månader i Tyskland. Vid årsskiftet liberaliserades marknaden för långlinjetrafik med buss i landet. Tidigare var det i princip förbjudet för bussbolag att konkurrera med järnvägen, men nu växer en helt ny, långväga trafik fram i landet. Nya företag bildas och även utländska aktörer börjar intressera sig för marknaden.

Alltjämt krävs visserligen ett godkännande från delstaterna, Bundesländer, för att få köra fjärrtrafik, men sedan årsskiftet är förbudet mot att konkurrera med järnväg och sedan länge etablerade busslinjer borta. Det skyddet hade sina rötter i 1930-talet.

I praktiken handlar det numera om att anmäla trafiken.

Vid slutet av 2012 fanns det i Tyskland totalt 86 långväga busslinjer i Tyskland, i huvudsak till och från Berlin, liksom till vissa semesterregioner och flygplatser som saknade järnvägsanslutning.

Under perioden 1 januari fram till 15 februari har delstaterna godkänt 23 nya inrikes fjärrbusslinjer. Dessutom har ytterligare 53 linjer anmälts för godkännande. Om dessa också godkänns har antalet linjer nästan fördubblats sedan liberaliseringen, konstaterar det tyska kommunikations- och infrastrukturdepartementet, Bundesministerium für Verkehr, Bau und Stadtentwicklung.

– Nu upplever vi en uppbrottsstämning där resenärerna få mängder av nya möjligheter att resa till en fördelaktig kostnad kors och tvärs genom Tyskland. Det skonar både plånbok och miljö eftersom bussen framför allt är ett verkligt alternativ till bilen, kommenterar Tysklands kommunikationsminister Peter Ramsauer.

50-kilometersgräns
Busstrafiken i Tyskland är dock inte avreeglerad. Lokal och regional kollektivtrafik skyddas från konkurrens och resor på kortare sträckor än 50 kilometer med den långväga trafiken är i princip otillåten. Detsamma gäller för trafik som konkurrerar med järnväg på sträckor där restiden med tåg är under en timme.

Den brittiska persontransportjätten National Express startade i veckan sina första expressbusslinjer i Tyskland under namnet city2city. Foto: National Express.

En rad nya aktörer kastar sig nu in på marknaden för långväga busstrafik i Tyskland. Bland dessa finns även den tyska posten, Deutsche Post (som också äger DHL) och brittiska National Express.

Det brittiska företaget startade tidigare den här veckan sina första långväga busslinjer i Tyskland under namnet city2city. Företaget vann för övrigt nyligen ett par stora upphandlingar av tågtrafik i Tyskland.

I likhet med Swebus, som också säljer biljetter via Seven Eleven, har liberaliseringen av den långväga busstrafiken också lett till att kunderna får det lättare att köpa biljetter. En av de nya aktörerna på marknaden, Univers Reisen, säljer sina biljetter via den stora livsmedelskedjan Aldi förutom vanliga kanaler som internet och telefonförsäljning.

Många bussföretag har priset som ett av sina främsta konkurrensmedel. En av de stora aktörerna på marknaden, MeinFernbus, erbjuder således biljettpriser som ligger 60 – 70 procent under tågpriset på samma sträcka.

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)