Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Miljöpris för navmotorbuss

Ziehl-Abegg har belönats med ett miljöpris för sin navmotorförsedda elbuss. Bussen visades i höstas vid IAA-mässan i Hannover. Normalt är den lackerad i Rotterdams lokaltrafiks färger. Foto: Ulo Maasing.

Det tyska företaget Ziehl-Abegg har i Holland fått det ansedda miljöpriset Energy Globe Award för sin lösning med navmotordrift på en buss. Juryn belönade lösningen med elektriska navmotorer på bussar, sopbilar och andra nyttofordon eftersom ”den nästan helt eliminerar problem med såväl buller som luftföroreningar”.

Ziehl-Abegg har tillverkat elmotorer för olika användningsområden i över 100 år. Enligt företyaget minskar motorbullret vid navmotordrift med 90 procent jämfört med enkonventionell buss, samtidigt som emissionerna av CO2 och NO2 elimineras.

Bussen utnyttjar också energin effektivare eftersom traditionell kraftöverföring med differntialaxel inte behövs.

Lösningen har av tillverkaren döpts till ZAWheel och bussar med tekniken har beställts från flera länder, bland dem Sverige.

I Sverige ligger det konkursdrabbade Umeföretaget Hybricon bakom bakom beställningen. Genom ett ingripande från Umeå kommun har kommunen trots Hybricons konkurs säkrat leveransen av en första, elektrisk navmotorbuss.

Ziehl-Abegg visade upp sin navmotorbuss på den stora IAA-mässan i Hannover i höstas i form av en ombyggd VDL Citea som normalt rullar i Rotterdam.

– Tekniken innebär en extremt effektiv energianvändning, förklarade då företagets vd Ralf Arnold för oss.

– I en vanlig förbränningsmotor når man en verkningsgrad på 22 – 30 procent. Resten av energin går alltså förlorad. Med en konventionell elmotor kan man nå 85 procents verkningsgrad, men med vår navmotorteknik når man 90 procents verkningsgrad. Det beror på att det finns färre mellanled som stjäl energi.

Genom att bussen har navmotorerna på bakhjulen har man fått gå ifrån de dubbla hjul som är standard. De har ersatts med breda enkelhjul så att man får plats med motorerna i hjulnaven.
Det har enligt tillverkaren flera fördelar: lägre rullmotstånd, mindre slitage, lägre vikt med mera.

Under de två och ett halvt år som bussen då hade gått i reguljär trafik i Rotterdam har man vetenskapligt kunnat belägga att energiförbrukningen är extremt låg, bland annat genom att bromsenergin återvinns.

Åtminstone 25 procent av den energi som bussen behöver klaras genom återvunnen bromsenergi.

– Tekniken för att återvinna bromsenergin är ännu i sin linda. Samtidigt är den oerhört viktig eftersom varje återvunnen kilowattimme motsvarar ett antal kilowattimmar och även koldioxidutsläpp vid den ursprungliga energikällan, framhöll professor Frank Rieck vid universitetet i Rotterdam när han tog oss med på en provtur med bussen.

Det var en betydligt tystare tur än med en vanlig diesel- eller gasdriven buss. Dessutom är accelerationen helt ryckfri.

– Energiförbrukningen ligger på samma nivå som hos en personbil, 1,2kWh per kilometer. Det motsvarar ungefär 12 liter diesel på 100 kilometers körning.

– Det stora språnget för att minska energiförbrukningen är att gå från diesel eller gas till eldrift. Ser man till hela kedjan, alltså inte bara fordonet, är verkningsgraden för en dieselbuss bara 15 procent, medan en batteribuss når 30 – 40 procents verkningsgrad.

– Både energieffektivitet och driftsäkerhet är dramatiskt bättre på den här bussen än på en vanlig buss. Tekniken förenklar fordonet enormt. Navmotorbussen har bara två rörliga delar i hela drivlinan, framhöll professor Rieck.

I framtiden planerar Ziehl-Abegg att även satsa på induktivt laddade bussar.

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)