Kollektivtrafiken prioriteras på ett helt annat sätt än tidigare i Norge. Det framgår av den nationella transportplan som den norska regeringen la fram den gångna veckan. Under tioårsperioden 2014 – 2023 ska norska staten satsa 26,1 miljarder norska kronor (drygt 29 miljarder SEK) på kollektivtrafiken i städerna. Den norska regeringen öppnar också för en satsning på nya, innovativa busslösningar.
Den största satsningen, 16,9 miljarder NOK, ska gå till så kallade stadsmiljöavtal. Dessa bygger på ett förpliktigande samarbete mellan kommuner, landsting (fylkeskommuner) och staten. Syftet är att det ökade resandet i städerna ska klaras med kollektivtrafik, cykel och gång. Biltrafiken ska inte tillåtas att öka.
Stadsmiljöavtalen ska innehålla mål och åtgärder för ökad kollektivtrafik, men också konkreta åtgärder för minskad biltrafik.
Dessutom måste kommunerna förpliktiga sig att ha en bebyggelseplanering som säkrar miljövänliga transportlösningar.
Förutom de 16,9 miljarderna till stadsmiljöavtal ska 9,2 miljarder gå till en fortsättning på dagens stöd till storstadsområdena för att öka kollektivresandet och minska bilresorna.
I den norska bussbranschens organisation NHO Transport gläder man sig åt transportplanen, även om man tycker att den är oklar när det gäller statligt stöd till drift av kollektivtrafik och inte bara till investeringar i infrastruktur.
I en kommentar till transportplanen säger chefen för NHO:s näringspolitiske chef Terje Sundfjord att organisationen har en stor tilltro till de innovativa busslösningar som nämns i transportplanen.
– Superbusslösningar, där bussen har egna körfält, snabb påstigning, hög kapacitet och motorer med låga utsläpp kommer att vara en kostnadseffektiv och miljövänlig lösning i många städer, säger Sundfjord i ett uttalande på NHO Transports hemsida.
Lämna ett svar