
Värmlandstrafik har nu gått ut i en stor upphandling av busstrafiken i Värmland utanför Karlstad. Man vill bland annat stoppa en meranvändning av bussar så att de används även i beställningstrafik. Foto: Värmlandstrafik.
I sin nya upphandling av busstrafiken i Värmland vill Värmlandstrafik hindra att bussar som körs i linjetrafik också används i beställningstrafik. Samtidigt väljer Värmlandstrafik att upphandla större trafikområden än tidigare och att göra sig av med bussgodset. Värmlandstrafik räknar själv med att upphandlingen är värd omkring 3,5 miljarder kronor. Upphandlingen avgörs i sommar.
Totalt ska omkring 300 helt nya bussar sättas i trafik i Värmland i samband med trafikstarten i december 2014. Upphandlingen omfattar inte stadstrafiken i Karlstad där Förenade Buss i sommar tar över efter Nobina.
Upphandlingen gäller en avtalsperiod på tio år.
Trafiken i den nya upphandlingen ska genomgående köras med nya lågentrébussar av olika storlek. Anledningen till att man väljer olika fordonsstorlek är, förklarar Värmlandstrafiks vd Lars Bull i Nya Wermlandstidningen att man anser att det ger bättre samordning och mer flexibelt system än i dag. Exempelvis kan mindre fordon som används i skoltrafik sättas in i linjetrafik på helgerna på sträckor där det kan vara färre resenärer.
Kravet på genomgående lågentréfordon, även i glesbygdstrafiken, motiveras av Värmlandstrafik med att alla bussar därmed blir anpassade för personer med funktionsnedsättningar.
Stopp för meranvändning och bussgods
– Dessutom innebär det en klar gränsdragning mot beställningstrafiken. Idag används många linjetrafikfordon i beställningstrafik, vilket snedvrider konkurrensen, eftersom dessa fordon är finansierade av samhället, skriver Värmlandstrafik.
En annan effekt av kravet på genomgående lågentrébussar blir att bussgodset försvinner och att linjetrafiken helt riktas in på persontrafiken.
I upphandlingen delar Värmlandstrafik in trafiken i 24 olika trafikområden, alltså färre än tidigare.
– Det ger en stabilare verksamhet med bättre förutsättningar för kvalitetsutveckling, miljöhänsyn och flexibilitet inom respektive kontrakt. Fordonsanvändningen blir mer rationell, vilket bör ge bättre ekonomi åt både beställare och leverantör, säger Värmlandstrafiks vd Lars Bull.
Minst 30 procent av trafikproduktionen ska drivas med fossilfritt bränsle vid slutet av år 2015, alltså när de nya trafikavtalen börjar att gälla.
Värmlandstrafik aviserar i upphandlingen också att man aktivt tänker engagera sig i den infrastruktur som depåerna utgör.
– Det är svårt för ett trafikföretag som får ett tioårigt avtal att skapa långsiktiga depålösningar på egen hand. Anläggningarna ska däremot drivas och bekostas av trafikföretagen, men de långsiktiga hyresavtalen och investeringarna ska styras av samhället, säger Lars Bull.
Möjligheten att använda vagnparken under helgerna till Beställningstrafik underlättar för olika föreningar att hyra en buss med en erfaren förare. Dessutom har dessa lågentrebussar ett problem med dålig komfort under resan då fjädringsvägen är kort.