Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Premiär för snabbladdad elektrisk ledbuss

Trådbuss utan fula luftledningar. Det här är världens enligt uppgift första helt batteridrivna ledbuss. Foto: Ulo Maasing.

En helt ny, snabbladdad batteridriven ledbuss premiärvisas på den internationella kollektivtrafikunionen UITP:s stora mässa i Genéve.

Bussen är resultatet av ett utvecklingsprojekt  (Tosa2013) där bland andra den schweiziska trådbusstillverkaren Hess, lokaltrafiken i Genéve, TPG,  och svenska ABB deltar. Syftet har varit att få fram en snabbladdad elbuss med hög passagerarkapacitet.

Bakpartiet på bussen. Ovanför bussen sitter strömskenan som finns på vissa hållplatser…

Den buss man har tagit fram är i grunden en 18,7 meter lång buss med kapacitet för 130 bussar. I grunden är det en trådbuss, Hess Swiss Trolley 5, men här har man gått ifrån luftledningarna och istället satsat på batteridrift. Batterierna laddas genom att en strömavtagare vid vissa hållplatser fälls upp mot en strömskena, ungefär som på Volvos laddhybridbuss.

Att fälla upp eller ner strömavtagaren tar bara en sekund.

En av laddstationerna längs linjen. Stationen är integrerad med ett regnskydd. Här är bussens strömavtagare nerfälld. Den kan fällas upp på en sekund. Sedan tar laddningen 15 sekunder. Foto: Ulo Maasing.

Bussens batterier snabbladdas på 15 sekunder vid vissa utvalda hållplatser längs linjer, samt under 3 – 4 minuter vid ändhållplatserna. Nattetid, när bussen står i depå, laddas den via en kontakt i väggen. Laddtiden då är 30 minuter. Laddningen sker när elpriset är som lägst.

Att lokaltrafiken i Genéve är engagerad i utvecklingsarbete är resultatet av att företaget satsar hårt på hållbara trafiklösningar.

– Elektromobilitet är framtiden när det gäller hållbar mobilitet i Genéveregionen, säger Roland Bonzon, vd för TPG.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

1 kommentar »

  1. Premiär för snabbladdad elektrisk ledbuss.
    “kapacitet för 130 bussar.” Ingen dålig kapacitet för en buss, hihi!

    Som kuriosum kan jag berätta om en rolig tryckfels-förartjänst jag haft. Jag skulle avlösa en buss i Bredäng och utan att köra bussen förflytta mig till Liljeholmen och där börja köra bussen. Läser man den tjänsten ordagrant skulle jag alltså ta bussen under armen och åka tunnelbana med den.

    Tack för en läsvärd tidning och glad sommar!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)