Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Tekniskt fel stoppar UL:s gasbussar

Otankbar tills vidare. Foto: Ulo Maasing.

Ett tekniskt fel på Upplands Lokaltrafiks bussdepå för biogasbussar stoppar alla gasbussarna från depån. Totalt handlar det om 38 bussar som operatören Nobina inte kan få ut i trafik som planerat på torsdagen.

På UL uppger man för bussmagasinet.se att det är ett styrsystem på biogasdepån som havererade under onsdagen. Felet har inte heller gått att reparera utan rservdelar som UL räknar med att få under fredagen.

Tills dess får man alltså klara trafiken med andra bussar än gasbussar. Man räknar dock med att klara morgonrusningen på torsdagen med ordinarie bussar eftersom gasbussarna var fulltankade när felet i depån inträffade.

Enligt UL har Nobina under torsdagseftermiddagen lyckats skaffa fram ett 30-tal ersättningsbussar och kommer troligen att få fram fler.

På en enda busslinje, mellan Uppsala och Arlanda, ställs dock trafiken in under torsdagen och resenärerna hänvisas till pendeltåg på sträckan.

Taggat som: , , ,

1 kommentar »

  1. Gasbussar inklusive ”tankning” av gasbussar (dvs fylla på en gastub med mycket högt tryck)
    är dyr teknik som krånglar mycket. Varför satsar inte Swedavia, SL, UL, m.fl. istället på flytande syntetiska och bio-syntetiska drivmedel till helt vanliga, praktiskt fungerande, energisnålare och mycket mer kostnadseffektiva dieselbussar? Då är råvaran till drivmedlen också: Bioråvara, naturgas samt gasformigt avfall (fackelgas). Precis samma råvarubas som det är till ”fordonsgas”.

    Att använda dyrare och sämre fungerande teknik när det finns billigare och praktiskt bättre fungerande alternativ är egentligen inte tillåtet, enligt Lagen om Offentlig Upphandling (LOU).
    Att LOU inte följs, leder till mer kostnader för en mängd offentliga organisationer. Det blir allmänheten som får betala, mha högre skatter till Landstinget. Alt. betala via högre start- och landningsavgifter på flygfälten för flygbolagen. Vilket leder till dyrare flygbiljetter för passagerarna.

    Syntet- och bio-syntetdrivmedel i form av syntetiska paraffinoljor, avsedda för dieselmotorer, har
    sedan september 2012 en teknisk standard: CEN TS 15940. De ger mycket rena avgaser. Det blir i stort sett inget sot, i kombination med låga utsläpp av NO2 och mycket låga utsläpp av giftiga kolväten som t.ex. bensen och polyaromater. Så varför försöker de offentliga uppköparna av busstrafik pracka på allmänheten dyrare, sämre fungerande koncept? Som t.ex. gasbussar, etanolbussar, m.m.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)