Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Vill växa så det knakar men aldrig bli bussgubbe

Med en bit över 100 fordon är Örebroföretaget Lindbergs Buss ett av de stora familjeföretagen i svensk bussnäring. Man kör nästa alla typer av trafik, från färdtjänst och skolskjutsar till expressbussar och utlandsresor. Vd:n Patrick Lindberg har hunnit jobba i branschen mer än 20 år, trots att han bara är några och fyrtio i år. “Vi vill gärna växa så det knakar i framtiden”, säger han, samtidigt som han avslöjar att han är fast besluten att aldrig bli bussgubbe. Det är nämligen inte bussarna som lockar honom att jobba vidare, utan att göra affärer. Det är något han hittils har lyckats rätt bra med…

Patrick Lindberg har framgångsrikt lett sitt företag Lindbergs Buss till att bli ett av de större familjeföretagen i svensk bussbransch. Foto: Ulo Maasing.

Många av familjeföretagen i svensk bussbransch har sina rötter i 1920- och 30-talen. Så icke Lindbergs Buss i Örebro. För att vara ett bussbolag är det ett relativt ungt företag. Man startade 1990, endast något år innan Sverige dök när i den djupaste lågkonjunkturen på mycket länge.

Första bussen var en begagnad Neoplan som Patrick Lindberg och hans far köpte tillsammans när Patrick bara var 20. Pappa var skolledare och körde lite buss vid sidan om och Patrick pluggade.

– Det började lite grann som ett hobbyföretag, berättar han.

Men trots de tuffa tiderna gick företaget mot expansion. 1992 tog man över Fjugesta Buss och blev ett “riktigt” bussföretag. Sedan blev det en nästan ständig tillväxt. Nu är Lindbergs ett av de större familjeägda bussföretagen i landet med en bit över 100 bussar och med i runda tal 200 medarbetare, deltidare och timanställda inräknade.

Men Lindbergs är mer än ett bussbolag. Man har också en lastbilsverksamhet, Lindbergs Frakt, som man dock har bantat under senare år eftersom lönsamheten har försvagats.

– Att ha trailers går inte ekonomiskt eftersom konkurrensen från utländska åkare hela tiden ökar, konstaterar Patrick Lindberg.

Flertalet av Lindbergs stora bussar är Setra. Sin första helt nya Setra köpte man 1998. Företaget har också några 30-personers Mercedes-Benz utöver den stora flottan av minibnussar. Foto: Ulo Maasing.

Alltså har bussarna blivit en allt viktigare del av Lindbergs verksamhet.  Den stora volymen ligger i det som brukar kallas särskild kollektivtrafik: färdtjänst, servicelinjer, och skolskjutsar. Men Lindbergs kör också turist- och beställningstrafik liksom en daglig expressbuss mellan Hallsberg och Stockholm via Örebro och Arboga. I vagnparken finns 85 färdtjänstbussar och fem servicelinjebussar förutom turistbussarna.

Gillar affärer
Utvecklingen för Lindbergs liknar nästan en trappa med ett utvecklingssteg vart femte år och dessemellan konsolidering. Den snabba expansionen och företagets storlek gör att Patrick själv numera inte sätter sig bakom bussratten.

– Fram till 2005 körde jag själv, men nu blir det inte ofta. Tiden räcker helt enkelt inte till.

Och att göra affärer, jobba med utveckling är det som Patrick själv gillar bäst. Själv är han maskiningenjör i grunden.

– Jag har lovat mig själv att inte bli bussgubbe. För mig är det inte bussarna i sig som är det intressanta utan att vara företagare. Det är spännande med affärer. Att det har blivit bussar jag arbetar med är mer eller mindre en tillfällighet, förklarar han.

– Jag tycker att det är kul att räkna, vara innovativ och försöka hitta nya lösningar och lämna anbud.

Hittills har det inte gått så pjåkigt. Omsättningen har de senaste åren ökat från ca 56 miljkoner år 2009 till närmare 70 miljoner förra året. Vinstmarginalen har varierat mellan sex och tretton procent.

När det gäller färdtjänst med specialfordon är Lindbergs dominerande i Örebro län. Två tredjedelar av de 85 färdtjänstbussarna kör man på eget avtal, resten på entreprenad åt Tuva Taxi.

– Tanken bakom den lösningen är från min sida att skapa ett lugn på marknaden. Det är bättre att vi kör som underentreprenör än att det kommer in andra aktörer, säger Patrick.

Snart tvingas han att på nytt börja räkna på färdtjänstavtalen. Avtalen löper på fem år och det är nu knappt ett och ett halvt år kvar på de nuvarande.

– För oss har färdtjänsten alltid varit basen. Redan på 90-talet hade vi handikappbussar. Vi har också räknat på linjetrafik, men där har vi inte kunnat hävda oss än. Bättre har det gått med skolskjutsarna. I Fjugesta kommun kör vi nio av tio skolbussar. Dessutom har vi ett par bussar i Nora, Ljusnarsberg och Kopparberg,  berättar Patrick.

Lindbergs har en egen, ganska liten resekatalog.

Reseprogram
Det är främst genom att vinna upphandlingar som Lindbergs har vuxit. Företagsförvärv har varit undantag och då har det bara handlat om någon enstaka buss. I turist- och beställningstrafiken har tillväxten varit organisk – man har vuxit steg för steg.

Det tryckta, egna reseprogrammet är relativt litet med resor både inom Sverige och ut i Europa. Produktionen gör man delvis själv och köper delvis från grossistföretaget Rese-Konsulterna. Men utanför programmet kör Lindbergs många konsert- och teaterresor: Robbie Williams, Bon Jovi, Bruce Springsteen, Iron Maiden, One Direction… Där har man en fördel genom lokaliseringen till Örebro som gör det smidigt att köra endagsresor till de stora arenorna i både Stockholm och Göteborg.

Upptagningsområdet för resorna är Örebro län.

– Förr försökte vi marknadsföra oss även på andra håll, men det kostade mycket mer än det gav så det har vi slutat med, berättar Patrick.

Företag i regionen är stora kunder hos Lindbergs och Patrick Lindberg arbetar mycket på att hans företag ska synas.

– Vi kör exempelvis Örebro Hockey. Det ger oss inte bara kontakter med klubben och dess supporters utan med en rad företag. Det stärker vårt varumärke och skapar nätverk även om det inte alltid ger direkt avkastning. Vi uppfattas också som Örebros “eget” bussbolag.

Lindbergs samarbetar med Örebro Hockey. Med en för ändamålet särskilt anskaffad ledbuss kör man fans till och från hemmamatcherna i Örebro. Foto: Ulo MAasing.

Mest som en PR-satsning har Lindbergs också en ledbuss, strajpad med en massa glada sportentusiaster. I samarbete med sportbaren O´Leary´s och Örebro SK;s supporterklubb används den för att köra ÖSK-supporters till och från hemmamatcherna.

– Innan matchen träffas många supporters på O´Leary´s och laddar upp. Sedan skjutsar vi dem gratis till arenan. Efter matchen kör vi tillbaka till O´Learys för eftersnack, firande eller deppande, berättar Patrick.

Han konstaterar att företagsmarknaden har varit stabil.

– Den känns ganska okänslig för svängningar i konjunkturen. 2009 försvagades den något, men samtidigt vann vi skoltrafiken i Fjugesta med nio bussar så vi behövde inte banta verksamheten.

Växer snabbt
Expresstrafiken till Stockholm sysselsätter normalt en eller två bussar men ibland många fler.

– Under sportlovet hade vi upp till fem bussar om dagen i Stockholmstrafiken. Det passade oss utmärkt, eftersom vi samtidigt hade en svacka i vår övriga verksamhet genom att skolorna var stängda. Och när bussarna är i Stockholm försöker vi få körningar för dem även där. Sommartid kan vi till exempel köra kryssningspassagerare, berättar Patrick.

Lindbergs har fördelen att arbeta på en marknad i tillväxt. Befolkningen i Örebro ökar snabbt och det gör att även kundunderlaget för Lindbergs växer. Samtidigt har några bussföretag under senare år försvunnit från marknaden.

– Vi har en väldigt bra mix i verksamheten. Det gör att vi kan utnyttja vagnparken mycket. Samtidigt har vi valt bort en del trafik eftersom det mest skulle handla om att byta pengar, kommenterar Patrick.

Han räknar med att antalet bussbolag i regionen kommer att minska ytterligare, men har själv ambitionen att expandera.

– Vi vill gärna växa så det knakar och även sprida oss geografiskt. Och vi kommer nog att vara med och bjuda på upphandlad linjetrafik.

Däremot tror inte Patrick Lindberg att den kollektivtrafiklag som började gälla för snart ett och ett halvt år sedan kommer att leda till några större förändringar.

– Det är svårt att komma in på en marknad där det mesta av trafiken är skattesubventionerad. Kanske kan vi utveckla ett samarbete med något företag, säger han.

Lindbergs Buss har också spelat in flera reklamfilmer som kan ses bland annat på företagets fylliga hemsida.

Ulo Maasing

Share Dela

Taggat som: , , , ,

1 kommentar »

  1. Jag är Farouq och har fått taxilegitimation. Jag vill gärna jobba hos er och köra den lila bussen som heter länstrafik och kan köra 8 personer i Lindesberg. Jag bor i Lindesberg.

    M.V.H

    farouq shahpour

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)