Varför väljer Volvo att ställa en smart lösning mot en annan när majoriteten av bussarna på de svenska vägarna fortfarande drivs med diesel? Den frågan atäller företrädare för de svenska biogasproducenterna i den här debattartikeln. De säger sig vara förvånade över att Volvo Bussars miljöchef Edward Jobson väljer att kritisera biogasen när vi har gått se en ”smått fantastisk utveckling inom marknaden för biogasbussar i Sverige”.
Bussmagasinet lyfte i en artikel i slutet av april upp busseminariet i Borås och Volvo Bussars beräkningar av miljökostnaderna för samhället för olika bussmodeller. Biogasbussen sägs vara den buss som orsakar samhället de högsta kostnaderna, medan plug-in-hybrid och helelektrisk buss sägs ha lägst kostnader.
Att miljöchefen Jobson så tydligt väljer att kritisera biogasen är förvånade, vilket det nog är många som håller med om. Inte minst en mängd kommun- och regionpolitiker runt om i Sverige som satsat på biogasanläggningar och tankstationer och insett fördelarna med gasbussar.
De senaste 10 åren har vi sett en smått fantastisk utveckling inom marknaden för gasbussar i Sverige. Från ett tiotal bussar i början av detta sekel till dagens över 2000 bussar.
Mer än 40 städer har valt gas vilket i sin tur varit starten till en marknad bestående av renhållningsfordon, taxibilar och lätta lastbilar drivna på gas. Nu kommer även de riktigt tunga lastbilarna, där Volvo Lastvagnar är en av föregångarna och driver på utvecklingen av flytande biogas.
Frågan som vi inledningsvis ställer oss är varför Volvo Bussar väljer att ställa en smart lösning mot en annan när majoriteten av bussarna på de svenska vägarna fortfarande drivs med diesel?
Såväl elbussar som etanolbussar och biogasbussar liksom andra framtida lösningar kommer att behövas – om vi ska bli fossilfria.
Dessutom finns det nu även i Malmö gashybridbussar som kör på en kombination av biogas och uppladdningsbara batterier som laddas vid inbromsning. Att välja biogas är ett ytterst klimatsmart val. Biogasproduktionen minskar inte enbart utsläppen av såväl växthusgaser som hälsofarliga ämnen. Det är dessutom ett resurseffektivt sätt att ta hand om samhällets avfall som sluter vårt kretslopp.
Runt om i Sverige har kommuner och regioner valt och fortsätter att välja biogasbussar. Här har den etablerade tekniken och fördelarna för samhället genererat stora investeringar i biogasanläggningar och gastankstationer och drivit på omställningen.
Istället för att kritisera biogasen genom att hänvisa till en av många värderingsmodeller som fokuserar på energieffektivitet och därmed faller väl ut för hybriderna, borde dessa biogasinvesteringar värnas på lång sikt och uppskattas för de synergier och mervärden de ger.
Lokalproducerat drivmedel som biogas ger fler arbetstillfällen, minskar utsläppen och ger även lantbruken en biogödsel som minskar användningen av konstgödsel. Det är också samhällsvinster som måste tas med i beräkningarna.
Att Volvo så kraftfullt avfärdar en alternativ lösning är även förvånansvärt då man agerar på en internationell marknad. Gas är en internationell lösning på stark uppgång just nu. Allt fler länder går över till gas, framförallt på den tunga sidan. Sveriges satsning på biogas kan visa andra länder hur man på sikt kan gå över till ett mer förnybart gasalternativ.
Kritiker av biogasen och gasfordon hävdar ibland att biogasen inte räcker och därför inte är ett alternativ. I en helt ny studie har vi visat att den realiserbara biogaspotentialen fram till 2030 kan bli hela 22 TWh mot dagens 1,5.
Den siffran i förhållande till att Trafikverket tror på klart lägre energianvändning inom hela transportsektorn, gör att biogasen kan få en viktig roll i omställningen. Inte minst inom kollektivtrafiken.
Anders Mathiasson, VD Energigas Sverige
Andreas Porswald, Ordförande Vafab Miljö AB och Biogas Öst
Anna Hansson, verksamhetsledare för Biogas Syd
Christer Pettersson, Projektledare BiodriV Energikontor Värmland
Ola Norrman Eriksson, Ordförande BiogasMitt
Det är väl synd att Volvo inte har lust att framhålla, att alla
koncept och teknologier behövs, när råoljan ska ersättas av
andra drivmedel med bättre miljöprestanda. Det är inte endast
en miljöfråga. Det handlar även om att världen går mot en global
brist på råolja. Ska vi ersätta råoljan med tjärsand, oljeskiffer och
el som baseras på kol och på skiffergaser, eller ska vi använda
olika sorts drivmedel, såväl flytande som gasformiga, som baseras
på råvaror med bättre miljöprestanda än vad råolja har?
Syntetiska drivmedel som är flytande och som fungerar i helt vanliga
dieselmotorer, som görs ur såväl naturgas, fackelgaser och från avfalls-
fett finns kommersiellt tillgänglig idag. Från t.ex. Neste Oil (NexBTL) och
EcoPar AB (EcoPar och BioSyn). De följer EU-standarden: CEN TS 15940.
Elfordon är bra, om de inte blir för dyra, och givet att elen görs ur en miljövänlig
råvara. Rent ekonomiskt-strategiskt är all energiråvara som inte är råoljebaserad
en förbättring av världsläget.
Men inte så konstigt ändå – Volvos gasbussar var ingen hit, släppte ut massor med hälsofarliga avgaser och gick sönder stup i kvarten. Andra tillverkare har lyckats bättre – tom. Volvo Trucks, som ju lovprisar biogasen…
Sen har ju Volvo Bus satsat en massa pengar på sin hybrid och behöver få den såld på hemmaplan också (utan hemmamarknad får man få utlandskunder) – och i krig och kärlek är alla medel tillåtna – även att kasta skit på andra goda alternativ. Synd dock att de sänker sig till denna nivå.