Myndigheten Trafikanalys bekräftar nu i praktiken det som forskare vid VTI tidigare har slagit fast. De som är ansvariga för kollektivtrafiken i landet har dålig koll på vad man egentligen får för de miljarder som samhället spenderar. Det är häpnadsväckande att miljardrullningen har fått pågå år efter år utan att trafikhuvudmännen, och nu de regionala kollektivtrafikmyndigheterna, inte kan redovisa grundläggande fakta om sin verksamhet.

Hur många är det egentligen som stiger på Västtrafiks bussar? Enligt Trafikanalys vet inte ens Västtrafik det. Foto: Ulo Maasing.
I ett debattinlägg kritiserar Trafikanalys en artikel nyligen här på bussmagasinet.se. Man anser att artikeln är både felaktig och överdriven.
Den som tar sig mödan att jämföra artikelns innehåll med vad Trafikanalys själv skriver på sidan 98 i sin reviderade version av statistiken för 2011 kommer nog inte i sak att hitta några större skillnader mellan vår beskrivning och myndighetens egen när det gäller de felaktigheter som vår nyhetsartikel handlade om.
Men om vi orättvist har pådyvlat Trafikanalys något som myndigheten inte kan lastas för är vi de första att beklaga och be om ursäkt.
Betydligt intressantare är sakinnehållet i det bemötande som avdelningschefen Per-Åke Vikman skriver på vår avdelning Opinion.
Många av de fel som finns i statistiken beror nämligen, skriver Vikman, på trafikhuvudmännens (numera de regionala kollektivtrafikmyndigheternas), ”bristande förmåga att lämna uppgifter om sin verksamhet”.
Det är häpnadsväckande att så är fallet. Kollektivtrafiken kostade 2011 34 miljarder kronor att hålla igång. 16 av dessa miljarder betalades av resenärerna direkt, via biljetten. Resten, 18 miljarder, kom via skattsedeln.
Men de ansvariga för verksamheten klarar inte av att tala om vad skattebetalare och resenärer får för pengarna. Om man nu ens vet hur många som reser. ”Sanningen är att Västtrafik har haft stora svårigheter att lämna konsistenta uppgifter om resandet i deras linjenät”, skriver Vikman.
Det är utomordentligt allvarligt att även en statlig myndighet nu slår fast samma sak som professor Jan-Eric Nilsson vid Väg- och Transportforskningsinstitutet (VTI) kunde konstatera i en rapport redan sommaren 2011.
När han presenterade rapporten, Kollektivtrafik utan styrning, konstaterade Jan-Eric Nilsson samma sak som nu Trafikanalys:
– Uppföljningen av kostnaderna och vad man får för pengarna är mycket bristfällig. En förutsättning för att kollektivtrafiken ska kunna fördubblas eller för att trafiken ska kunna bedrivas samhällsekonomiskt effektivt är att besluten baseras på grundläggande kunskaper om hur det faktiskt ligger till – något som idag i hög grad saknas, sa Nilsson.
Han slog också fast att kollektivtrafiken i Sverige är centralstyrd och antagligen kostar mycket mer än vad som är nödvändigt.
Ansvariga politiker och topptjänstemän ruskade raskt av sig kritiken i den mån man inte helt enkelt teg ihjäl den. Så kommer man säkert att göra nu också, medan miljarderna rullar utan att någon egentligen inte vet vad vi får för dem.
Ska nollkoll verkligen få råda även i framtiden?
Det är i så fall inte vettigt. Bara dyrt.
U.M.
Lämna ett svar